Giulia Sprint GT er den første Bertone med ‘knækfront’ karosse, 1600 motor og det oprindelige instrumentbord. I Veloce udgave er Sprint GT modellen sjælden og der findes næppe en håndfuld i Danmark. Alfa Romeo ønskede at producere en billigere udgave af den kostbare GTA model, i princippet magen til blot med et almindeligt stål karosseri. I forhold til den almindelige GT havde Veloce udgaven mere sportslige bucket sæder samt en kraftigere motor på hele 110 hk. Dette var bl.a. opnået ved at montere størrer indsugningsventiler, andre knastaksler og portet indsugningsmanifold. Motorvarianten fik typekode 536, og bilen kunne udefra genkendes på de tre vandrette kromlister i grillen samt det berømte grønne firkløver (il Quadrifoglio Verde) monteret på c-stolpen.
Dette eksemplar har vi kendt til i over 15 år. En tandlæge havde købt bilen, og efter en kosmetisk restaurering i Sverige i 90’erne skulle mekanikken renoveres herhjemme. Den lokale mekaniker fik aldrig bilen lavet ordentligt færdig, og vi købte den for 5-6 år siden. Efter en gennemgribende renovering af alt, både karosseri, motor, gearkasse, undervogn og interiør med ny læderkabine, har vi nu fornøjelsen af at kunne præsentere dette pragt eksemplar af en efterhånden sjælden og usædvanlig Alfa. Naturligvis nylakeret i klassisk Alfa Rosso 501 og med tidstypiske Cromodora fælge. Kan mod merpris leveres med GTA fælge. Bilen er en såkaldt “matching numbers”, selv om det i Alfa Romeo’s tilfælde begrænser sig til kun at omfatte motoren, som korrekt er en type 536 med tilhørende forløbende nummer i det rigtige interval. Giulia Sprint GT Veloce er internationalt steget i pris de senere år grundet det relativt lave styktal produceret (13471), og interessen er stigende. Bilen er naturligvis nysynet og leveres inklusiv registrerings afgift.