Efter 35 anstrengende dage og mere end 25.000 km på vanskelige veje ankom et hold på 4 klassiske Giulia’er til Milano d. 18 december 2010. Teamet kørte gennem Kina, Mongoliet, Rusland, Ukraine, Moldova, Rumænien, Bulgarien, Serbien, Kroatien og endelig ind i Italien.
Halvvejs hjemme. En øde landevej et sted syd for Kiev
‘Raid automobilistico della fratellanza e della pace’ (Rally for broderskab og fred) med start i Shanghai og mål i Milano, var en del af Expo from Italy to China og markerede samtidig den officielle afslutning på Alfa Romeos 100 års jubilæum.
Sne og vanskelige forhold udenfor Bukarest. 2-trins defrosteren på en Giulia lever ikke helt op til dagens standard.
Teamet, der var sponsoreret af Scuderia del Portello, Alfa Romeo og Rotary International, bestod af to 1967 Giulia Super, en 1970 Giulia TI og en 1972 Giulia Super. Service- og supportvognene var en sjælden Giulia Familiare (stationcar) og en ny Giulietta. En af de fire Giulia’er, 1972 Super’en, blev kørt af provinsen Milanos præsident Guido Podestá med den tidligere italienske Formel 1 kører Arturo Merzario som co-driver.
Farverigt pitstop et sted i Rusland
2010 rallyet var faktisk en revival af et tidligere rally arrangeret af det store italienske bilmagasin ‘Quattroroute’, hvor en Giulia i 1968 kørte 27.000 km fra Milano til Peking for at afleverede et budskab om fred fra Pave Paul VI til den kinesiske regering. Det kinesiske styre havde netop dengang lukket de få tilbageværende katolske kirker, der havde været åbne, selv under Maos kulturrevolution to år tidligere.
Holdet er ankommet til Trieste. De 4 Giulia’er i midten flankeret af de 2 servicevogne.
Hele holdet samlet ved ankomst til Milano. Bemærk rutekortet på siden af Giulia’en. Vi gætter på, at det er Arturo Merzario med sort Stetson hat der anes næsten nederst tv i flokken. Han ses ellers sjældent uden en hvid Stetson skruet fast på hovedet.