Afgiftsskruen på klassiske biler har netop fået endnu en tand. Fælles EU regler gør det nu dyrere at importere klassiske biler fra ikke-EU lande og ind i Unionen. Hidtil har momsen på 30 år gamle varer, herunder biler, været 5% (ikke at forveksle med aldersgrænsen for veteran registreringsafgift, der jo går ved 35 år i Danmark). Nu skal der betales fuld moms, dvs 25% i Danmark, også på køretøjer ældre end 30 år. Momsen skal betales af hele bilens indkøbspris + transportomkostningerne.
Det er dermed især importen af klassiske biler fra USA, der bliver ramt. Man kan dog undtagelsesvist stadig slippe med 5% moms. Det kræver dog at køretøjet har historisk værdi. For eksempel en bil der har deltaget i et væddeløb med en berømt kører. SKAT vil dog kræve dokumentation for den historiske betydning.
Sammen med det nye brændsstoftillæg til registreringsafgiften, der på gamle biler beregnes efter vægten (da der jo på gamle biler ikke er noget EU-norm for brændstofforbruget at beregne ud fra), er det alt i alt blevet væsentlig dyrere at importere og indregistrere veteraner og klassiske biler.
Der skal endvidere betales 10% told ved import af fx amerikanerbiler til EU-lande. Det er en vares oprindelsesland (produktionsland), der bestemmer om den er toldpligtig. En Chevrolet bygget i Detroit skal der altså betales told af, mens en Porsche 356, der hentes i Californien ikke er toldpligtig. Den er produceret i Tyskland og det er i den forbindelse ligegyldigt, at den har været i ‘transit’ i USA i 50 år.