Spring til indhold

Indtryk fra Padova

Efterårets store udstilling i Padova var som sædvanlig et af årets højdepunkter for klassikerentusiaster. Messen har nået et omfang, der i størrelse vel kun overgås af Techno Classica i Essen. 14 store haller er, sammen med udendørsarealer, fyldt med klassiske biler fra forhandlere, private og klubber samt reservedele, bøger, modelbiler og memorabilia. En beskrivelse i ord er næsten lige så uoverkommelig, som at nå at se hele messen. Vi bringer derfor lidt visuelle indtryk fra dette mekka for klassisk bilkultur, hvor italiensk bilhistorie selvfølgelig er rigt repræsenteret på hjemmebane.

Alfetta Tipo 159

Alfa’en over dem alle manglede selvfølgelig ikke på Alfas officielle stand. Den fabelagtige Alfetta Tipo 159 med 8 cylindret rækkemotor. Med kompressor ydede den kun 1.5 liter store motor utrolige 425 HK i sin sidste version. Alfetta’erne blev bygget allerede før krigen i deres første udgaver. Det faktum, at de efter 12 år i mølpose, var i stand til at vinde det første officielle Formel 1 mesterskab i 1950 med Giuseppe ‘Nino’ Farina bag rattet og igen i 1951 med Juan M. Fangio, siger lidt om, hvor avanceret teknik Alfa Romeo rådede over før krigen. I baggrunden Alfa Romeos første kompressorladede Grand Prix vogn P2, der blev overordentlig succesfuld og var Vittorio Jano’s første konstruktion i hans mangeårige karriere som chefkonstruktør hos Alfa. P2 fra 1923 havde en topfart på over 200 km/t.

Alfa Romeo Tipo 33/3

Alfa Romeo Tipo 33/3 sportsprototype.

Alfa Romeo GTA Junior

Lancia Fulvia 1600 HF Fanalone

Alfa’s hidsigprop i 1300 klassen, GTA Junior i fuldt banetrim og den lige så hidsige rallybombe Lancia Fulvia HF 1600 ‘Fanalone’ (italiensk for store forlygter = store babser)

Maserati

Ubetalelige Maserati racere fra en lokal italiensk klub.

Citroën DS 21 Chapron cabriolet

Jaguar XK motor

 En umådelig flot restaureret Citroën DS21 Chapron cabriolet og et kig ned til den skulpturelle XK motor i en Jaguar XK 120.

Fiat 8V Zagato

 

 

 

 

 

 

 

En sjælden Zagato ‘Double Bubble’ version af den fine Fiat 8V ‘Otto Vu’, Fiat’s supersportsvogn med 2 liter V8 motor fra de tidlige 1950’ere.

 

Alfetta GTV

Jaguar XK 120

 Original rallyversion af Alfetta GTV og en herlig Jaguar XK 120 roadster.

Maserati A6GSAlfa hydroplan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deres udsendtes personlige favorit, den ufatteligt smukke Maserati A6GCS Berlinetta fra Pininfarina’s hånd. Bilen vejer kun lidt over 800 kg. Nej, det er ikke en gammel førkrigsracer til højre, men en Alfa motoriseret hydroplan (racerbåd) fra 1950’erne med en topfart på over 150 km/t.

Padova

Padova

Som turistmål er Padova en noget overset by i Italien, der står i skyggen af andre Norditalienske byer som Verona og Venedig. Byen er imidlertid en kulturby med blandt andet et af de ældste universiteter med et gammelt og anerkendt medicinsk fakultet. Traditionen byder, at de unge, nyudklækkede læger gennemgår alskens lidelser i byens gader, hvor de udklædes, grises til og får en vinflaske tapet fast på hånden og som de skal drikke af, hver gang de ikke kan repetere en lang uforståelig remse, der læses op for dem, mens de tiljubles ‘Dottore, Dottore’.

Prato del Valle

Den kæmpestore plads midt i Padova, Prato del Valle med alle statuerne af byens vigtige borgere gennem århundreder, siges at være den største plads i Europa efter den Røde Plads i Moskva.