Spring til indhold

Klassisk bil – hvordan får man råd?

Drømmen om en klassisk bil kan faktisk blive til virkelighed for langt de fleste. Tag ikke vores ord for det alene. DR's forbrugerprogram 'Rabatten' bragte 8. oktober et indslag der viste, at det for en beskeden månedlig ydelse, kan lade sig gøre at blive ejer af en fræk Alfa, en Porsche eller smuk Jaguar E-type, for et overkommeligt månedligt beløb. Se linket nederst på siden.

Alfa Romeo Giulietta Spider Veloce

Når klassiske biler har vist sig, at være en af de mere værdifaste investeringer, så skyldes det primært, at der er et begrænset antal af dem. Der kommer aldrig flere, kun færre med årene og samtidig bliver der flere og flere mennesker i verden, der har råd til at anskaffe sig en klassiker. Passer man på sin klassiske bil og beholder den nogle år, kan man ofte få det samme for den eller måske endda mere, end man i sin tid betalte. Vi har selv købt biler tilbage fra ejeren, til samme eller højere pris end vi solgte dem for. Regn dog ikke med at du kan 'låne' en klassisk bil af en forhandler i et par sommermåneder og så levere den tilbage og få alle dine penge igen.

Hvad skal man så købe? Først og fremmest det man kan lide. Og så gælder en eviggyldig regel, som mange købere af klassikere, har måtte lære på den dyre måde: Hvis du ikke selv kan eller vil i gang med en restaurering, så køb en bil i så fin stand som overhovedet muligt. Det kan ikke lade sig gøre, at købe en ringere bil til en lavere pris og for prisforskellen, bringe den op på niveau med det fine eksemplar, man i virkeligheden helst ville have haft. Det er rasende dyrt at restaurere biler og i sidste ende billigere, at købe en bil, som en tidligere ejer har bekostet  en  istandsættelse af. En flot og velpasset bil holder sin pris. Den dag man måske ønsker at prøve noget andet, er den flotte bil, trods en højere pris, meget lettere at sælge end det triste, billigere eksemplar. 

I modsætning til hvad nogle forhandlere af klassiske biler forsøger at give udtryk for, nogle endda så meget, at de ligefrem hentyder til det i deres firmanavn, så er det vores erfaring, at man ikke skal betragte en klassisk bil, som et investeringsobjekt. Det er en misforståelse, når begreber som 'investment car' eller 'prestige car', hvad det så end betyder, hæftes på klassiske biler. Man skal købe en klassiker for at nyde den, passe på den som en del af den kulturarv, den faktisk er og så behøver ejerskabet ikke koste mere end mange andre hobbies. Klassiske biler er i gennemsnit steget 16% over de sidste 10 år. Heldigvis ikke nok til at tiltrække storspekulanter, men nok til, at den almindelige entusiast har sikret sin investering, selv midt i en finanskrise.

De mere 'almindelige' klassikere som MG, Triumph, Jaguar, Austin Healey og fx Alfa, Porsche og Mercedes fra 60'erne og fremefter, som er produceret i relativt store styktal, vil ikke flytte sig voldsomt i værdi. Køber man klassisk bil for ligefrem at opnå et  afkast af sin investering, så skal man kunne magte de meget kostbare og sjældne biler, som handles for store summer på internationale auktioner. Det kræver, som al anden investering, hvad enten det er værdipapirer, kunst eller antikviteter, stor indsigt i markedet. Så generelt kan man sige: Jo dyrere, mere sjælden og eksotisk bilen er, jo større er potentialet (og risikoen) for investeringen.

Tag ud og kig på flere eksemplarer af din ønskemodel inden du beslutter dig. Beskrivelser og billeder på internettet er taknemmelige. For at kunne bedømme om en bil er et godt køb til prisen, skal bilen ses, prøves og gennemgås grundigt.  Køb aldrig en klassiker ubeset som fjernkøb. Bilens stand betyder alt – medmindre du da lige falder over resterne af den sidste ægte Ferrari 250 GTO med det 'savnede' stelnummer, i den gamle lade på ferieturen i Toscana.

Læs mere og se eller gense indslaget på DR 'Rabatten' her