Spring til indhold

Alfa Romeo 166 3.2 V6 – 2004

‘Undskyld forsinkelsen’ var overskriften i det italienske motormagasin Quattroroute, da Alfa i 1998 præsenterede den nye 166 – 2 år efter oprindeligt annonceret. Forsinkelsen skyldtes dels, at Alfa var blevet nærmest overmandet af successen med 156 og dels, at man havde besluttet at lade 166 gennemgå et kvalitets- og testprogram af hidtil uset omfang. Alfa Romeo var klar over, at deres nye sportssaloon i luksusklassen ville komme i direkte konkurrence med specielt de tyske prestigemærker og man vill være helt sikker på at stå distancen på både kvalitet og køreegenskaber.

Linierne var stærkt inspireret af 156, der tog verden med storm. Forsinkelsen er tilgivet, for med 166 designet ramte Alfa en unik kombination af agressivitet og ulastelig elegance, som vel kun er matchet siden af den underskønne Maserati Quattroporte. Den nyudviklede multilink undervogn fra GTV og Spider erstattede det aldrende McPherson hjulophæng fra forgængeren 164. Flere års prøvekørsler på Alfas egen testbane Balocco, der siden 1964 har lagt asfalt til alle Alfas protyper og racerbiler, gav mulighed for grundigt at teste det stivere karosseri og den nye undervogn. I Baloccos mange sving opførte 166 sig mere som en GT vogn end som limousine og dens køreegenskaber blev referencen for sportssedans i luksusklassen. Også på materialer og samlekvalitet tålte 166 sammenligning med rivalerne fra Audi, BMW og Mercedes.

Topmodellen her med 3.2 V6 motor med 240 HK og 6-trins manuelt gear, byder på masser af komfort, sport og overskud.  Bilen har kørt 69.000 km og er hentet i Italien.  Udstyret er omfattende med kabine i tykt læder, elektrisk justerbar Momo sæder med varme, bizone klima, kørecomputer, fartpilot, indbygget navigation, telefon osv. Leveres nysynet inkl. afgift og med helt friskt stort service inkl. tandrem. Bemærk nu nedsat kr. 36.000,-