Den store 2600 serie var Alfa’s 6 cylindrede flagskib i 60’erne. Den blev produceret i årene 1961 til 1968 og var med kun få modifikationer næsten identisk med den foregående 2000 serie. Carrozzeria Touring blev betroet opgaven med at bygge den elegante Spider og chassisnumrene startede med nr. 191001.
Bilen har historisk betydning, som den sidste Alfa med 6 cylindret rækkemotor med 2 overliggende knastaksler. En motorkonfiguration Alfa har benyttet i mange de mest berømte og højtydende sports- og racervogne fra fabrikkens glansperiode i mellemkrigsårene. Den kraftige motor var bestykket med 3 dobbelte Solex 44 PHH karburatorer og et sofistikeret smøresystem med termostatstyret oliekøler, der først lukkede op for gennemstrømningen, når olien nåede en temperatur på 83 °C.
Stelnr. 192792 forlod Carrozzeria Touring i Milano 27. november 1963 og blev via Alfa Romeo i New Jersey importeret og derefter indregistreret i Californien 31. marts 1964. I 1994 sælger Mr. Morgan Stanley i Los Angeles vognen til den tyske Alfa Romeo importør i Bremen. Den kommer i 2003 til Danmark, hvor en totalrestaurering af bilen påbegyndes. I 2005 kåres den nu smukt restaurerede Spider af Alfa Romeo Klub Danmark som ‘Årets Classico’. Bilens stand tåler nemt sammenligning med de fineste eksemplarer til salg internationalt. Synet og med dansk afgift.