Nok opfandt VW betegnelsen GTI og slog det fast som begreb, men deres bil kom mindst 15 år efter Alfa Romeos. Da Giulia’en blev præsenteret som afløser for den populære Giulietta i 1962 var den for sin tid en bilteknisk lækkerbidsken. Den er indbegrebet af alt det vi i de sidste 30 år har forstået ved en GTI bil. En kompakt familiebil med ekstra kraftig motor, effektive bremser og ikke mindst fremragende køregenskaber. Alt sammen pakket ind i et diskret ydre, som man skal kende for at vide, at her er en bil, der kan give ejere af rendyrkede sportsvogne sved på panden.
Mekanisk valgte Alfa Romeo at bygge videre på den velfungerende platform der var startet med Giulietta’en allerede i 1953, men på næsten alle områder havde man forbedret designet. 5 gear var nu standard, bagakslen blev forstærket og ligeså ophænget bagtil. Skivebremser hele vejen rundt blev standard, ligesom det var blevet det på de sidste Giulietta.
De tidlige modeller ydede 92 HK, men ydelsen af 1600 motoren steg støt gennem modelperioden til 112 HK. (89 HK i 1300 version som her). I forhold til datidens biler i klassen, var Giulia’en en sportsvogn i familiedress – sammenlign bare med en Ford Anglia, Opel Kadett eller VW 1300. Udover, at den var teknisk raffineret, havde Alfa for første gang på en seriemodel gjort brug af en vindtunnel i udviklingen af karosseriet. Umiddelbart skulle man ikkke tro, at det kantede karosseri var særligt vindglat, men faktisk har bilen en cw koefficient på bare 0,32 – det samme som en Porsche 911 eller den meget slikkede og 25 år nyere Audi 80. Ikke mange biler i de tidlige 60’ere var blot i nærheden af det niveau og det kunne ses på topfarten – 180 km/t var, for 45 år siden, endog meget hurtigt for en familiebil med relativt beskeden motorstørrelse.
Giulia’en blev hurtigt den foretrukne model for Polizia og Carabinieri, og forbryderne skulle op i meget hurtige biler for at stikke af (dog lykkedes det et hold skøre englændere, at køre fra dem i 3 Mini Coopers i kultfilmen ‘The Italian Job’). Giulia’en stod øverst på ønskelisten hos den unge succesrige leder og den kunne bringe ham og hans familie med fuld feriebagage fra storbyerne, ad autostradaen til badestederne ved Lido di Jesolo og Forte Dei Marmi – med 160 km timen hele vejen!
Denne smukke Giulia Super hjemtog vi fra Pisa i maj 2007. Den har levet størstedelen af sit liv i det tørre, italienske klima hvilket fremgår af bilens stand. Motoren er opgraderet til en 2 liters. Umiddelbart før den blev importeret blev den omlakeret i den originale sølvgrå metallic farve – AR728 Grigio Medio metallico.Interiøret i bilen er originalt – Maremma wild boar tex – og ligeledes i en stand der ikke kan forventes bedre af en bil af denne årgang. Dvs uden huller, slid eller syninger, der er gået. De originale gummimåtter er også hele både for, bag og i bagagerummet. Ved hjemkomst til Danmark var den originale undervognsmaling ab. fabrik. urørt, eller snarere, meget tør. .Før den fik den obligatoriske undervognsbehandling blev samtlige beklædninger taget af dørene for at konstatere en mindre samling tørre olivenblade i hvert dørkammer. Efter grundig støvsugning og rensning med stålbørste kunne bilen sendes til undervognsbehandling.
Udover den præventive rustbeskyttelse, er der foretaget en række fornuftige opgraderinger på bilen, der modsvarer den sprøde 2 liters motor. Modifikationerne omfatter:
40% Quaife spær (Alfaholics)
15×7″ GTA replica fælge fra (Alfaholics)
Pirelli 195/60 P6000.
Sænkningsfjedre for og bag
Justerbar camber
Nye skiver for og bag
Nye kalibre for og bag
Nye forstærkede bremse slanger for og bag
Ny koblings slave- og hovedcylinder
Silicone kølerslanger (Alfaholics)
Nardi replica rat