Alfa Romeo Giulia 1300 Super – 1974

Nok opfandt VW betegnelsen GTI og slog det fast som begreb, men deres bil kom mindst 15 år efter Alfa Romeo. Da Giulia’en blev præsenteret som afløser for den populære Giulietta i 1962 var den for sin tid en bilteknisk lækkerbidsken. Den er indbegrebet af alt det vi i de sidste 30 år har forstået ved en GTI bil. En kompakt familiebil med ekstra kraftig motor, effektive bremser og ikke mindst fremragende køregenskaber. Alt sammen pakket ind i et diskret ydre, som man skal kende for at vide, at her er en bil, der kan give ejere af rendyrkede sportsvogne sved på panden. Mekanisk valgte Alfa Romeo at bygge videre på den velfungerende platform der var startet med Giulietta’en allerede i 1953, men på næsten alle områder havde man forbedret designet. Motoren i aluminium var vokset til 1600 ccm, 5 gear var nu standard, bagakslen blev forstærket og ligeså ophænget bagtil. Skivebremser hele vejen rundt blev standard, ligesom det var blevet det på de sidste Giulietta.

De tidlige modeller ydede 92 HK, men ydelsen af 1600 motoren steg støt gennem modelperioden til 112 HK. (89 HK i 1300 version som her). I forhold til datidens biler i klassen, var Giulia’en en sportsvogn i familiedress – sammenlign bare med en Ford Anglia, Opel Kadett eller VW 1300. Udover, at den var teknisk raffineret, havde Alfa for første gang på en seriemodel gjort brug af en vindtunnel i udviklingen af karosseriet. Umiddelbart skulle man ikkke tro, at det kantede karosseri var særligt vindglat, men faktisk har bilen en cw koefficient på bare 0,32 – det samme som en Porsche 911 eller den meget slikkede og 25 år nyere Audi 80. Ikke mange biler i de tidlige 60’ere var blot i nærheden af det niveau og det kunne ses på topfarten – 180 km/t var, for 45 år siden, endog meget hurtigt for en familiebil med relativt beskeden motorstørrelse.

Giulia’en blev hurtigt den foretrukne model for Polizia og forbryderne skulle op i meget hurtige biler for at stikke af (dog lykkedes det et hold skøre englændere, at køre fra dem i 3 Mini Coopers i kultfilmen ‘The Italian Job’). Giulia’en stod øverst på ønskelisten hos den unge succesrige leder og den kunne bringe ham og hans familie med fuld feriebagage fra storbyerne, ad autostradaen til badestederne ved Lido di Jesolo og Forte Dei Marmi – med 160 km timen hele vejen!

Denne Giulia 1300 Super fra 1974 har vi netop hentet i Italien. Vi fandt den i Grosseto øst for Rom, hvor den tilhørte en kaptajn i Carabinieri (som privatbil). Bilen er uhyre velbevaret og fremtræder i original stand overalt. Alfafarven Rosso Prugna er ganske sjælden for en Giulia. Vi leverer denne karismatiske perle nysynet med dansk afgift.