Da Giulia’en blev præsenteret som afløser for den populære Giulietta i 1962 var den for sin tid en bilteknisk lækkerbidsken. Den er indbegrebet af alt det vi forstår ved en GTI bil. En kompakt familiebil med sportslig motor, effektive bremser og ikke mindst fremragende køregenskaber. Alt sammen pakket ind i et diskret ydre, som man skal kende for at vide, at her er en bil, der kan give ejere af rendyrkede sportsvogne sved på panden.
Udover, at den var teknisk raffineret med blandet andet en lækker twin cam motor, skivebremser hele vejen rundt og 5-trins gearkasse, havde Alfa for første gang på en seriemodel gjort brug af en vindtunnel i udviklingen af karosseriet. Umiddelbart skulle man ikke tro, at det kantede karosseri var særligt vindglat, men faktisk har bilen en cw koefficient på bare 0,32 – det samme som en Porsche 911.
For at få bilen homologeret til europæisk standardvognsracing fremstillede Alfa Romeo 501 eksemplarer af Giulia 1300 TI (Turismo Internazionale) i en speciel letvægtsudgave som fik betegnelsen Giulia TI Super. De få der overlevede deres racerkarriere er i dag eftertragtede samlerobjekter på linie med GTA i aluminium.
Her har vi en tidlig Giulia TI der dels har gennemgået en grundig restaurering og dels er hidset op til TI Super specs – godt og vel. Den komplet renoverede 2 liters motor er friseret med bearbejdet topstykke, skrappere knastaksler og er desuden monteret med en lækker 60mm free-flow rustfri udstødning fra OKP og endelig er den trimmet ind grundigt ind i karburatorer og tænding, så den trækker helt rent. Gearkassen er ligeledes nybygget og bagakslen er en 2 liters med 25% spær.
En lækker og indbydende Giuia i bianco spino og monteret med de korrekte 15” TI Super alufælge.