Spring til indhold

Alfa Romeo Giulietta Spider – 1962

Da den kendte importør i USA af europæiske sports- og luksusvogne, Max Hoffman i New York, så den lille nye Giulietta som coupe og sedan, gik han straks til Alfa Romeo og sagde: “Den bil må vi have i en åben version”. Og Hoffman var en mand man lyttede til både hos Alfa Romeo, Porsche, Mercedes og de andre europæiske producenter. Efterspørgslen viste at Hoffman havde set rigtigt. Fra Giulietta Spideren blev præsenteret på biludstillingen i Paris i 1955, måtte italienerne på hjemmemarkedet vente en rum tid på den nye Spider. Det amerikanske marked havde første prioritet. Med en lille juvel af en aluminiumsmotor med 2 overliggende knastaksler og fine køreegenskaber var bilen i en anden liga, end de mere simple konkurrenter fra England.

“A car has no business being so desirable” skrev Road & Track, da de for anden gang testede Alfa’s lille Giulietta Spider. Her hentydede de til bilens teknik og inspirerende køreegenskaber, men sandelig også dens udseende. Den lille Pininfarina designede skønhed blev et symbol på hele sin tid. La dolce vita, de sene 50’eres søde liv med en Audrey Hepburn eller en Brigitte Bardot bag rattet gennem smukke italienske byer på en riviera, hvor solen altid skinner og enhver café står klar med en forfriskende Aperol med dugget glas og klikkende isterninger.

Denne Giulietta er en tipo 101 fra 1962. Den har lidt længere akselafstand og dermed lidt bedre plads i cockpittet end den første tipo 750 ‘passo corto’. De kendes hurtigt på de trekantede sideruder, som de korte ikke har.

Siden en meget grundig restaurering blev afsluttet for 3 år siden, har bilen kun været brugt et par sommersæsoner af sin ejer. Den er holdt så originalt som muligt med sin 1300 motor på 65 hk, og er i super fin stand karosserimæssigt, såvel som mekanisk og kosmetisk.