Det klassiske “knækfront” karosseri blev introduceret i 1963 med 1600 motor som Giulia Sprint GT, og i 1966 kom Alfa’s samme fine sportscoupe så i en Junior udgave med 1300 motor. Boring og slaglængde var henholdsvis 74 og 75 mm og motoren ydede respektable 89 HK med 2 dobbelte Weber karburatorer. Den næsten kvadratiske motor har selvfølgelig ikke de større motorers drejningsmoment, men den er omdrejningsvillig og en fornøjelse i Bertonen. Selv ved relativ høj motorvejsfart over 150 km/t gør den det godt og ubesværet.
Denne 1300 GT Junior har vi selv hentet i Italien tilbage i 2005. Den har kørt som sommerbil i Danmark siden hos en inkarneret Alfist med flere klassiske Alfa’er i garagen. Den er ganske vist malet op for mange år siden, men i sin korrekte grønne som leveret fra fabrikken. Interiøret er det originale med cognac farvet kunstlæder og det er i meget flot stand. Instrumentbordet der ellers ofte er revnet på grund af mange års stærk sol i Italien er ligeledes i helt perfekt stand. Den er nu monteret med et Hellebore GTA trærat, men kan også leveres med det originale sorte 2-eger rat, hvis man ønsker at bilen skal stå 100% original som fra fabrikken.
Marco Fazio fra Alfa Romeo Centro Documentazione oplyser, at AR1253091 er en Alfa Romeo GT 1300 Junior produceret 3. juni 1970 og solgt ny i Italien. Karosserifarven er pino verde med interiør i wild boar kunstlæder (skai).
Karosseriet står urørt og med perfekte pasninger i døre og paneler. Mekanisk er den i topform og kører tæt og knivskarpt. Bilen står i det hele taget i en stand, som man på engelsk vil kalde “pristine condition”. Leder du efter en Bertone i så original stand som muligt, bør du der ikke snyde dig selv for at se denne.