Spring til indhold

Alfa Romeo GTV 6 – 1986

GTV´en blev introduceret i 1974 som Alfetta GT. Den delte teknik med Alfetta sedan og senere Alfa 75 og Alfa Romeo gjorde sig store anstrengelser for at skabe det perfekte grundlag for en GT-bil; både teknisk og æstetisk. Designet er af Giorgetto Giugiaro hos Bertone.

Motoren er en 2,5 liters V6 helt i aluminium med Bosch L-jetronic indsprøjtning og 160 hk. Den har to overliggende knastaksler, som trykker direkte på indsugningventilerne, mens en meget kort stødstang i topstykket styrer udstødningsventilerne. Systemet er meget robust og kendes fra F1-motorer.

Skiver ved alle hjul. Dobbelte triangelarme for, DeDion bagaksel bag. Denne ret eksotiske bagaksel tillader meget stor fjedervandring samtidig med at den holder hjulene lodret på vejen. Derfor kan man fastholde komforten uden at gå på kompromis med vejgrebet. Ud over det er den fastgjort i et centerleje under bilen, så kraften fra baghjulene dirigeres ind mod midten, og hjælper til at stabilisere bagenden under kraftig acceleration.

Gearkasse og differentiale er bygget sammen ved bagakslen for at give den perfekte vægtfordeling 50/50. Bagskiverne er sat inde ved differentialet for at give mindst muligt uaffjedret vægt. Alt i alt ingen billig konstruktion, og grundprisen i 1986 var da også 281.000 kr ! (en Corolla kunne fås for ca. 100.000).

Bilen her er i en sjælden kombination med både læderkabine, air-condition og soltag. Vi har gennemgået den på lift og den er i rigtig god stand over alt. Blandt andet helt nye bremser inklusive kalipere. kugler i casterstag osv. Den er nysynet her i oktober 2010. Motoren trækker og kører rigtig godt og med den fabelagtige V6 lyd, som kun en Alfa kan byde på.