Uanset hvilket motormagasin man læste for godt 30 år siden, så var alle enige, når de testede GTV6: Alfa’en var en ekstraordinær fin sportsvogn. Et avanceret chassis i et transaksel layout med gearkassen bygget sammen med bakakslen for optimal 50/50 vægtfordeling, De Dion bagaksel og bremserne flyttet ind omkring differentialet for lavere uaffjedret vægt. Læg dertil den stærkt overkvadratiske 2.5 liters V6 motor i aluminium med den fabelagtige lyd og det hele pakket ind et aggressivt, men meget elegant karosseri fra mesteren Giugiaro. Uanset hvilke konkurrenter GTV6 blev sat op mod, så kom den altid ud som motorskribenternes absolutte favorit.
Også i dag, mere end 30 år efter introduktionen, byder en GTV6 på en ekstraordinær køreoplevelse. Selvfølgelig er lydniveauet ved højfarts-cruising lidt højere end i en helt moderne luksusbil, men det er stadig afslappet og hårdt presset i kurvekørsel forbliver coupeen fuldstændig neutral til dækkene begynder at slippe asfalten. Bilen er i perfekt balance og den indgyder tillid med sine fine køregenskaber. Når en teknologisk avanceret bil, så tilmed har personlighed og karakter – og bunker af det, så er det ikke sært, at alle motorjournalister svømmede over i begejstring over GTV6.
I 1985 besluttede Alfa sig for at lave en specialmodel i begrænset antal af den da 6 år gamle GTV6. Det er sjældent, at et facelift gør noget godt for det oprindelige design. Den unge italienske bildesigner Rayton Fissore lykkedes imidlertid ganske godt med at give GTV6 en frontspoiler med integrerede tågelygter, et skørtesæt og en bagspoiler, som understregede det aggressive, kileformede design uden at ødelægge Giugiaros elegante linier. Grand Prix modellen, som denne limited edition hedder, byder desuden på en række udstyr som soltag, Air Conditioning og dette eksemplar har tillige et ualmindeligt lækkert læderinteriør i tan farvet skind.
Den sorte skønhed her kom fra Sverige for 7 år siden med en KM stand på da 49.000 KM. Bortset fra de fine Ronal fælge og et lækkert Nardi rat, er den fuldstændig original inde som ude. Der er ikke een svejsning i den bil, som ikke er lavet af fabrikken og den er stadig fuldstændig uden rust og aldrig skadet. Interiøret er ligeledes helt intakt uden en revne eller et skruehul noget steds i instrumentbord fra tidligere montage af udstyr og alt er yderst velholdt. Mekanisk er bilen ligeledes velserviceret af sin omhyggelige og kompetente ejer. Den har kun kørt 99.000 km. Køremæssigt opleves den som ny og intet skal laves.
At finde en GTV6 i den her stand, er efterhånden svært. Skal det tilmed være den sjældne Grand Prix udgave, bliver opgaven mere end vanskelig. Prisen her er med dansk afgift og vi håber virkeligt at denne fine GTV6 igen finder en dansk Alfa entusiast som ny ejer. Den bør i hvert fald være kandidat, for enhver der leder efter den bedst mulige GTV6, der er til at opdrive.
Læs også artiklen på Classic Driver