Generelt om Montreal
Som eneste bilproducent, blev Alfa Romeo på verdensudstillingen i Montreal i 1967, indbudt til at give deres bud på temaet ’Den ultimative drømmebil’. Synes man, at bilen ligner en konceptbil, er det ikke så underligt. Det er netop hvad den er. Med Montreal gik Alfa Romeo direkte efter at sætte højtprofilerede konkurrenter, som Ferrari Dino 246 GT og Citroen Maserati SM, til vægs.
Designet skabte sådan en opmærksomhed, at Alfa så sig tvunget til at producere bilen og den blev dermed den første europæiske konceptbil, der blev sat produktion. Før Montreal’en ramte gaderne 3 år efter i 1970, var man nødt til at finde en motor der passede bedre til Bertones banebrydende design. En superbil kunne ikke sælges med den beskedne, 4 cylindrede Giulia motor, der i hast var plumpet i udstillingsbilen.
Svaret lå lige for næsen af Alfa Romeo, der netop var gået ind sportsvognsracing med deres forrygende Tipo 33 sportsprototyper. Til Tipo 33 Stradale og sportsvognracerne, havde chefen for AutoDelta, den tidligere Ferrari ingeniør, Carlo Chiti konstrueret en V8 med 4 overliggende knastaksler, der producerede op til 350 HK. Til Montreal’en valgte Alfa at ændre boring og slaglængde til henholdsvis 80 mm og 64,5 mm og fik dermed en stærkt overkvadratisk motor på 2.6 liter.
Ellers blev kun få ting ændret i 33 racermotoren. Bortset fra ændrede knastprofiler, mindre ventiler og kompressionsforhold sænket fra 10.7:1 til 9.0:1, var racer V8’eren stadig med 90 grader cylindervinkel, helt i aluminium og med hemisfæriske forbrændingskamre. Den havde tørsumpsmøring og Spica indsprøjtning fødet af 2 Bosch benzinpumper.
Et mesterværk af en motor, der teknisk var helt på højde med de fineste ting fra Ferrari og Maserati, bare mere robust. Medvirkende til den store holdbarhed, var flere dyre sager bibeholdt fra Tipo 33 motoren: Smedet stålkrumtap, vibrationsabsorberende stålplejlstænger i speciel tungstenlegering og stempler i letvægtsaluminium. En omhyggeligt designet indsugning med ekstremt lange tragte gemt i luftfilterkassen, var optimeret til at give maksimal ram-effekt. Det betyder at 90% af denne fuldblodsmotors drejningsmoment er til stede helt nede fra 2.700 omdr/min. Det gav en utrolig smidig og fleksibel motor, der trods sin racerherkomst var meget omgængelig og kunne køres af alle.
Gearkassen valgte Alfa Romeo, at købe fra ZF. En 5-trins kasse med et meget langt første gear i ’dog-leg’ til-ventre-og-ned position og 2.- 5. gear lagt ud i det normale H. Et godt valg, for de gearkasser har vist sig nærmest umulige at ødelægge. Bagakslen med spærredifferentiale kom ligeledes fra ZF.
Listen over de tekniske raffinementer og detaljer i denne bil er nærmest endeløs. Lige fra det avancerede tændingsanlæg til de meget velkonstruerede, komfortable sæder. En ting er dog værd at fremhæve: Som en af de mest radikale nye løsninger på den tid, valgte Alfa Romeo at give Montreal’en en omfattende rustbeskyttelse. Efter fremstillingen på Bertones lille produktionslinie, blev de rå karosser kørt til en ny avanceret fabrik i Grugliasco, hvor de først modtog en zinkfosfat behandling og derefter blev helt nedsænkede i en række elektroforesebade inden de fik den afsluttende lakering. Resultatet var en supereffektiv rustbeskyttelse, som Alfa var ene om på den tid og som ligger milevidt fra de rustproblemer nogle forbinder med Alfa Romeo.
Specifikt om denne bil
Denne danske Montreal er velkendt i Alfa kredse, som et af de bedste eksemplarer vi har herhjemme. Bilen blev oprindelig solgt ny i Belgien og kom i 1990 via Tyskland til Sverige. Her kom den ikke rigtig ud at køre, men købes i 2003 af sin danske ejer. Han går meget grundigt til værks med alt det mekaniske og da karosseriet aldrig har været rustent eller svejst, så har vi her at gøre med en meget fin Montreal. Motoren kører afsindigt godt og har en helt enestående gangkultur. Alt andet på bilen fungerer ligeledes perfekt og den er fuldstændig komplet og i orden. Har du gået med en Montreal i maven, er der derfor al mulig grund til at kigge nærmere på dette eksemplar. Bilen fremtræder i en af de absolut smukkeste 70’er farver, grønmetal og står let sænket og på tidstypiske Compomotive fælge. I Alfa Romeo Klub Danmarks blad nr. 6/2009 kan man læse en meget fyldig artikel om Montreal og netop denne bil. Prisen er inkl. dansk afgift.
Efterskrift
Til beroligelse for vores venner i ARKD og på Cuoresportivo, kan vi oplyse, at denne fine Montreal ikke har forladt landet, men har fundet en ny ejer på Fyn. Hans identitet kan vi naturligvis ikke røbe her, men mon ikke vi snart ser et nyt entusiastisk medlem i Alfa-klubben. Anders har ihvertfald taget sin fuldblods-Alfa i besiddelse i den helt rette ånd og vi er sikre på, at der også fremover bliver passet mere end godt på den.