Spring til indhold

Alfa Romeo Spider 2000 Serie 4 – 1990

Denne bil er solgt, tillykke til den nye ejer

HUSK AT SE VIDEO NEDERST

Hvem husker ikke scenen fra “Fagre voksne verden/The Graduate” med Anne Bancroft i fuld gang med at forføre den unge Dustin Hofmann!? Men måske husker endnu flere den flotte røde sportsvogn som Dustin Hofmann kørte rundt i, det var nemlig en Alfa Romeo Spider, modellen der hurtigt fik kælenavnet Duetto. Af de mange varianter af modeller i 105-serien var denne den første Spider, produktions modellen der skulle afløse Alfa’s fantastisk smukke Giulietta og Giulia Spider der kom helt tilbage i 1954. Blandt Alfisti også omtalt som Osso di Seppia/Coda lunga på italiensk, Rundheck på tysk og Boattail på engelsk. I Danmark kalder vi den bare en Duetto, også omtalt som en serie 1 Spider. Teknisk var der rigtig mange nye ting at finde i bilen, som var baserat på samme tekniske 105 platform som GT og Sedan udgaven. I flæng kan nævnes den klassiske “Nord” motor, skivebremser på alle hjul, 5-trins gearkasse i aluminium og en kraftigt opdateret undervogn med dobbelte whishbones for og den solide bagaksel nu endnu bedre ophængt. Udviklingen fortsatte de næste decader med serie 2 og 3 modellerne, og kulminerede med serie 4 versionen i 1989. Udover et kraftigt og vellykket design med ny front og bagende, fik modellen som den eneste 105 Alfa nu servostyring, og den velprøvede 2 liter Nord motor blev udstyret med den seneste udgave af Bosch indsprøjtning. For at være ærlig var modellen nu i sit livs efterår, og konkurrenterne havde nye smarte modeller på hånden, så Alfa gjorde hvad de kunne for at opdatere modellen. Men på trods af at bilen blev vel modtaget af kunderne måtte Alfa erkende, at den simpelthen var blevet for dyr at producere, og prismæssigt kunne den ikke længere forsvares. Så sidste bil løb af båndet i 1994 og en hel æra med mange fine varianter af 105 Giulia serien var nået til sin ende. Modellen blev en af de længst producerede biler, fra 1965 til 1994, hvilket siger ikke så lidt om dens popularitet og grundlæggende fantastiske konstruktion.

Bilen her er netop et eksemplar af sidste aftapning af den klassiske Spider. Udover før omtalte forbedringer rent teknisk, blev i særdeleshed også kabinen opdateret med ekstra bekvemmeligheder såsom elruder og polstret instrumentbord med fuld bestykning. Med disse opdateringer lykkedes det Alfa Romeo at komme tilbage til en flot og vellykket formgivning, der i forgængeren serie 3 var blevet noget udfordret med tidstypiske spoilere etc. Modellen er nu tilbage med sit klassiske elegante udtryk.

Denne bil er oprindelig fra Japan og blev importeret til Danmark for få år siden. Som bekendt er der mange bil samlere i Japan, som har en stor og stolt bil kultur. Traditionen på de kanter er at en bil skal være så oprindelig som muligt, så på trods af at de normalt kører i højre styrede biler, er der prestige i at have en venstrestyret når der er tale om en italiensk bil. Denne har kun kørt 88.000 km og fremstår virkelig flot og yderst original i karosseri og kabine – som lige har fået nyt betræk på sæderne. Kalechen er i fin stand og det klassiske Nardi trærat klæder bilen fint. Reservedels situationen er super god og driftsomkostningerne er lave. Bilen kører friskt og godt, og vil give sin nye ejer masser af køreglæde i årene fremover.

Leveres bilen nysynet og indregistreret.