Spring til indhold

Aston Martin DBS V8 – 1971

Aston Martins nye DBS kom i 1967 og skulle afløse DB6, men de 2 modeller blev faktisk produceret og solgt sideløbende i 3 år.  DBS var en større og mere komfortabel bil. Den havde et transatlantisk design udtrykt i moderne fast back form. Det var meningen,  at den skulle have den større og kraftigere V8 motor som Aston havde anvendt i Le Mans i 1967. Motoren, der  var konstrueret af den polsk-britiske ingeniør Tadek Marek, var imidlertid ikke klar og i de første par år måtte DBS derfor fortsætte med den velprøvede 6-cylindrede rækkemotor fra DB6.

I 1969 kommer den første DBS V8 så med den nye V8 på 5.3 liter og en officiel effekt på 345 HK. V8 får også letmetalfælge til erstatning for trådhjulene, der næppe kunne holde til den nye motors store drejningsmoment i kombination med den tungere bil. Med V8 motoren blev DBS en af hurtigste serieproducerede biler på sin tid.

DBS blev som den ikoniske forgænger DB5 naturligvis også en Bond bil i ‘On her Majesty’s secret service’ fra 1967, ligesom den var Roger Moore’s bil i ‘De uheldige helte’. Her var V8 motoren heller ikke klar, så en 6 cylindret blev rigget til, så den udvendigt lignede en V8.

Kun i alt 402 eksemplarer af DBS V8 blev der bygget i de 3 år bilen var i produktion fra 1969 til 1972. Modellen er derfor blandt de mere eftertragtede i dag og en vigtig model i Aston Martins historie.

Denne 1971 DBS V8 er i meget original stand. Den har gennem tiden gennemgået flere renoverings- og istandsættelsesarbejder, uden dog på noget tidspunkt at have været igennem en sammenhængende altomfattende restaurering. Det seneste større arbejde omfatter en komplet motor- og gearkasse renovering. Den er desuden passet med service gennem stort set hele sit liv. Der findes en stor mængde dokumentation i form af detaljerede fakturarer, der beskriver det udførte arbejde. En stor del er udført hos Aston Martin specialisterne Trinity Engineering i Cobham, Surrey. Bilen er i god stand og med den patina en urestaureret bil nu har.  

Aston Martin har altid været kostbare biler og nyvognsprisen i 1971 var over 300.000 kr., svarende til et pænt hus. Derfor er det ikke helt uvæsentlig at der også er betalt dansk afgift på bilen, selvom bilen har veteranstatus.