Spring til indhold

Austin Mini Cooper S – 1964

DKK 439.000 – OBS: NY PRIS, REDUKTION KR. 75.000, NU KUN 364.000

Sir Alec Issigonis genistreg var måske den mest betydende bil i det forrige århundrede. Med tværstillet frontmotor og et hjul i hvert hjørne, ændrede den dramatisk måden at konstruere biler på. BMC’s Mini var ikke blot billig, letkørt, smart og uhyre praktisk, men køreegenskaberne var også formidable.

Da Mini’en blev lanceret i 1959, var John Cooper en af Englands førende konstruktører af formelvogne og rallybiler, og han så med det samme mulighederne i den lille velkørende Mini. Den første Cooper med 997 cc motor var klar i 1961 og i 1963 kom den kraftigere Cooper ’S’ med 1071 cc motor, der senere blev øget til 1275 cc.

Mini Cooper ’S’ fristede hurtigt nogle af den tids bedste rallykørere. Navne som Paddy Hopkirk, Timo Mäkinen og Rauno Aaltonen sendte Cooper S direkte ind i berømmelsen og med sejre 3 år i Monte Carlo ralliet, var en fremtrædende plads i historiebøgerne sikret. Faktisk besatte Cooper S også de 3 første pladser i ralliet i 1966, men de franske arrangører diskvalificerede Cooper’eren pga. en teknikalitet med forlygtepærerne.

De mest eftertragtede Cooper S i dag er Mk. 1 modellen som her med udvendige dørhængsler, skydevinduer og den afrundede grill.

Eksemplaret her er naturligvis med Heritage Certificate og blev bygget 06.11.1964 på fabrikken i Longbridge (da det er en Cooper S er både Morris og Austin versionerne her fra). Herefter blev den leveret til BMC Sverige og registreret til Marie-Louise Samnerud i Stockholm kort før Jul, nemlig den 17 december 1964. Der er en masse dokumentation til bilen, og ud af dette ses at den allerede i 1969 begyndte sit liv som ” tävlingsvagn” ved siden af sit civile liv som hverdagsbil. I 1990 overtager den kendte svenske rally kører P-O Flogner bilen og gør den klar til rally og manøvreprøver, ret identisk ombygget så den modsvarer Timo Makinen’s bil der deltog i Alpine Rally i 1965. I årene efter bliver den anvendt lidt af og til, og ender med at vinde det svenske historiske mesterskab 2004-2006.  En sjov lille video kan findes på youtube (søg på: TV Svängen 1993 del2 & Sjöbosvängen 1994 – spol til 5:50 min). I 2007 købes den til Danmark af Mini entusiast og indregistreres. Udover at være en perle i samlingen anvendes den af og til også til lidt race, bl.a. Stjerneløbet og CHGP. Til bilen medfølger udover den omfattende historik både dansk og svensk HTP.

Motoren er renoveret og ombygget til 1293ccm, afbalanceret og med modificeret topstykke. Højkomprimeret til 12,1:1, skrap knast og AP stempler, trækker den rent op til 7500 o/m. Ydelsen kender vi ikke, men gætter på den gode side af 125hk. Kombineret med en ligeskåret close ratio gearbox og spærredifferentiale er bilen utrolig hurtig og velkørende.

Bilen leveres nysynet og klar til nye udfordringer – Rally Monte Carlo, here we come …