Spring til indhold

Austin Mini Cooper S – 1967

Sir Alec Issigonis genistreg var måske den mest betydende bil i det forrige århundrede. Med tværstillet frontmotor og et hjul i hvert hjørne, ændrede den dramatisk måden at konstruere biler på. BMC’s Mini var ikke blot billig, letkørt, smart og uhyre praktisk, men køreegenskaberne var også formidable.

Da Mini’en blev lanceret i 1959, var John Cooper en af Englands førende konstruktører af formelvogne og rallybiler og han så med det samme mulighederne i den lille velkørende Mini. Den første Cooper med 997 cc motor var klar i 1961 og i 1963 kom den kraftigere Cooper ’S’ med 1071 cc motor, der senere blev øget til 1275 cc.

Mini Cooper ’S’ fristede hurtigt nogle af den tids bedste rallykørere. Navne som Paddy Hopkirk, Timo Mäkinen og Rauno Aaltonen sendte Cooper S direkte ind i berømmelsen og med sejre 3 år i Monte Carlo ralliet, var en fremtrædende plads i historiebøgerne sikret. Faktisk besatte Cooper S også de 3 første pladser i ralliet i 1966, men de franske arrangører diskvalificerede Cooper’eren pga. en teknikalitet med forlygtepærerne.

De mest eftertragtede Cooper S i dag er Mk. 1 modellen som her med udvendige dørhængsler, skydevinduer og den afrundede grill. Eksemplaret her er en af de få, der oprindeligt blev solgt til USA.  Derfor er speedometer i miles. Bilen er meget flot restaureret og fremtræder i perfekt stand overalt. Sælges nysynet med dansk afgift.