Med den store E3 sedan tog BMW for alvor konkurrencen op med Mercedes i luksussegmentet. Siden de store “Barokengle” i 1950’erne havde BMW ikke haft biler i den store luksusklasse. Med 3.0 serien skabte BMW reelt en ny klasse for “sportslimousiner”, dvs en stor luksusvogn med mere sportlige køreegenskaber end Mercedes, og uden at man kunne betegne den som en egenlig limousine, på samme måde som en stor Mercedes, Rolls eller Bentley.
3.3Li med “L” for Lang og “i” for injection, blev den sidste og ultimative inkarnation af E3 serien, der begyndte i 1968. Den store Michelotti sedan havde en ualmindelig lys og lækker kabine og var ødselt beklædt med læder og træ. I den lange L og Li udgave blev stort set hele den forøgede akselafstand anvendt til ekstra benplads på bagsædet og det var tydeligt at BMW havde de kunder i tankerne, der typisk indtog bagsædet fremfor førersædet.
Den 6-cylindrede rækkemotor på lidt over 3.2 liter og med indsprøjtning var den største og kraftigste motor BMW procerede på den tid. 200 HK leverede den og med den silkebløde motorgang, som blev adelsmærket for BMW’s dejlige rækkeseksere i mange år fremover. Med i alt 3.030 producerede eksmplarer, heraf kun 701 med indsprøjtning og automatgear, er denne 3.3 Li Automatic i realiteten en temmelig sjælden bil. I hele England er der fx. kun registreret 4 stk 3.3 “Lang” i BMW klubbens register.
Bilen her er sat grundigt i stand i karrosseriet og i det hele taget restaureret mellem 2009 og 2011, så den i dag fremstår originalt i farver og detaljer. Mekanisk er den også i orden og som en snart 40 år gammel bil, kan den ikke lade være med at imponere os.
Denne Li Automatic er den absolutte topmodel. Det er svært at pege på ret mange andre biler, der tilbyder en så vellykket kombination af klasse, køregenskaber, ydelse og pålidelighed i een og samme pakke, som denne store E3 sportssaloon. Så vil man have en klassisk kvalitetsbil med god plads til 4-5 personer, og som er mere eksklusiv end en stor Mercedes S-klasse og mere pålidelig end en Jaguar XJ12, så er der al mulig grund til at kigge nærmere på denne sjældne BMW.
Prisen er inklusive dansk afgift.