Spring til indhold

BMW M3 – 1989

BMW måtte  i flere år stå på sidelinien og se på den succes som Mercedes opnåede med deres 190E 2.3-16V. BMW’s modtræk blev M3 udvikelt af BMW’s in-house motorsportsdivision – kodenavn ‘M’. Den normale  6-cylindrede rækkemotor var for tung til projektet. Den gamle 4-cylindrede motor fra 02-serien blev fundet i BMW’s Formel 1 afdeling og forsynet med et M5 topstykke minus to cylindre. Herligheden blev proppet ned i BMW’s mindste karrosseri fra E30 modellen. Sådan da, for faktisk har en standard E30 karrosse kun motorklap og tag til fælles med en M3. Resten af de øvrige karosseridele blev specialudviklet til M3. Så at bygge en M3 ‘replica’ af en almindelig E30 er et temmeligt håbløst projekt.

195 HK ydede den 16-ventilede 4-cylindrede motor. Efter dagens standard ikke overvældende, men i 1986 var det en frisk sag. Når E30 M3 alligevel har opnået en prominent plads i historiens kongerække af specialbiler, skyldes det bilens helt ubestrideligt fremragende køregenskaber. M3 har deltaget og vundet utallige standardvognsløb overalt på Europas motorbaner mod hård konkurrence fra ærkerivaler som Mercedes 190E og Alfa 155 og mange andre. Selv i dag 20 år efter, kan en M3 med den rigtige chauffør bag rattet lægge langt de fleste af dagens biler bag sig på en racerbane.

Vores røde M3 er indført i Danmark i april 2007. Den har kørt 110.000, er netop heloplakeret og fremstår i flot stand med originale 16″ M fælge. Bilen leveres synet og med dansk afgift.