Spring til indhold

Caterham Super Seven – 1994

I 1972 købte Caterham Cars produktionsrettighederne til Lotus Seven. Lotus ville koncentrere sig om sportsvogne i den højere ende af markedet. Caterham omdøbte bilen til ’Super 7’, et navn næsten identisk med det oprindelige, da den grundlæggende konstruktion, med et noget nær optimalt forhold mellem styrke, vægt og køreegenskaber, viste sig nærmest umulig at forbedre.

I dag findes der en nærmest en skov af producenter af mere eller mindre vellykkede efterligninger af Colin Chapmans oprindelige design, men bilerne fra Caterham regnes stadig for at være den ’rigtige’ Super Seven og Caterham er i større omfang begyndt at håndhæve deres rettigheder overfor de øvrige producenter.

Kvaliteten af Caterhams biler er i hvert fald i top og en tur i hvilken som helst af deres mange versioner (med motorer fra omkring 100 HK til over 250 HK), er altid en køreoplevelse af de helt store.

Vores eksemplar her er den helt klassiske version med Fords 1600 ’Kent’ crossflow motor. Den har dog lidt længere cockpit end den oprindelige Seven, så personer op til omkring 190-192 cm, reelt kan finde plads bag rattet. Er du 195 cm eller derover, må vi desværre skuffe dig med det samme. Så kan du simpelthen ikke være i bilen.

Bilen her er udstyret med varmeapparat og det englænderne kalder ’weather gear’, en kaleche der kastes over styrtbøjlen og med løse sidestykker, der gør det ud for en slags døre. Meget andet end et læskur for akrobater er det dog ikke og da det hele tager mindst et kvarter at montere, så gør som englænderne selv gør, hvis det bliver regnvejr: ’seek shelter or get wet’. Denne bil er en roadster og alle med krav om blot en smule komfort, skal se sig om efter en anden type bil. Alle med krav om den største og sjoveste køreoplevelse på 4 hjul og som er til at komme i nærheden af for et overkommeligt beløb, er derimod mere end velkomne.

Denne Caterham er kun brugt lejlighedsvist til trackdays og lignende arrangementer og har derfor kun kørt 3.500 km fra ny! Bemærk at bilen er venstrestyret. Prisen er inklusive dansk registreringsafgift.