Spring til indhold

Citroën 2 CV – 1955

“Barnfind”, der ligner noget der lige er trukket ud af en svensk lade, hvor den har stået gemt i 30 år – og det er lige hvad det er. Men tag ikke fejl. Ekvipagen er skam kørende! Efter en karburator rensning, nye benzinslanger og lidt nyt tændings krims-krams har vi skam fået liv i miraklet.

Det er endda en De Luxe, hvilket kendere straks har set på den umådeligt luksuriøse pynteliste ned midt over motorklappen – eller hvad vi nu skal kalde det bølgeblik, der dækker det område, hvor der i normale biler findes en motor. Det luftkølede, 2-cylindrede fremdrivningsaggregat der ligger i dennne mærkværdighed yder hele 13 HK, hvilket er rigeligt til at katapultere læskuret med samt dets indhold af chauffeur, baguettes, foie gras og en bakke knækæg op på 60 km/t i løbet af en formiddag.

Bremserne er skam også lavet. De 2 fordæk er pigdæk, der sikkert var praktiske da Svensson skræmte elge fra vid og sans i de dybe, snedækkede skove i sin terrængående franske shooting brake. Alle 4 dæk ser dog ud til være monteret nogenlunde samtidig med at JFK lå og rodede rundt med Marilyn Monroe, så nye dæk skal der nok ofres. Selv viskerne fungerer. De indkobles på snedig vis med et sort håndtag på speedometerkablet, således at jo hurtigere man kører, jo hurtigere går viskerne, og holder man stille, ja så har man jo ikke meget at bruge dem til alligevel.

Vi nænner ikke at restaurere den og havde vi haft den med til Aalholm sidste år var buddene nok røget op i noget der kunne købe et sommerhus i Tisvilde. Nu er vi anderledes beskedne med vores salgspris, men den sælges altså også “som den er”.