Citroën’s SM var en teknologisk tour de force, ganske som dens samtidige Concorde. 60.000 fod, Mach 2, cocktails. Næsten ubegribeligt. Man kan se for sig en flok franske ingeniører iført nylonstrømper, spidse sko og en Gauloises skruet permanent fast i mundvigen: ‘Ah bien! Nu laver vi sgu’ noget verden aldrig har set før. Og det gjorde de. SM er så anderledes, så overlegen, så arrogant, så fransk. Ingen – absolut ingen andre biler kunne byde på samme kombination af komfort, ydelse og skarpe køreegenskaber, som den udsøgte SM og ingen anden bil på Geneve Motor Show den marts i 1970, var så bizart radikal. A Space Oddity.
Siden starten af 60’erne havde Citroën arbejdet på ‘Projekt S’ – en sportslig version af den revolutionerende DS. Den adstadige motor i DS, havde været denne, ellers fine bils svaghed siden dens introduktion. Købet af det lukningstruede Maserati i 1968, gav med ét slag Citroën fuld adgang til den italienske motorteknologi, som var nødvendig for at kunne producere en ægte high-class Grand Tourer. Giulio Alfieri hos Maserati fik få måneder til at levere en motor.
Alfieri lavede en lille juvel. Tipo C114 motoren har 4 overliggende, kædetrukne knastaksler. Motorblokken i aluminium er blot 33 centimeter lang! Den er på 2.7 liter og noget så usædvanligt, som en 90 grader V6. Det giver bilen en meget karakteristisk motorlyd i tomgang, der vokser til den så velkendte vrælen ved høje omdrejninger, typisk for italienske fuldblodsmotorer med rødder i racersporten. Dette kompakte kraftværk gav bilen en topfart på 220 km/t. Ikke det absolut hurtigste på den tid, men meget hurtigt. Det der imponerede datiden, var dog bilens evne til at holde 200 km/t, time efter time, uden at hverken fører eller bil blev det mindste træt.
En forfinet version af den hydropneumatiske affjedring fra DS’en, var en uforlignelig komfort feature. Den var også stærkt medvirkende til en enestående kort bremselængde, som stadig imponerer i dag. Og med et hurtigt greb kunne der skiftes fra lavtgående motorvejsflyvning til maksimal frihøjde, så den hensynsfulde SM ejer kunne forcere en fransk puddel, uden at den trippende mademoiselle i Chanel-spadseredragten overhovedet bemærkede, at Fi-Fi lige blev overfløjet af et intergalaktisk rumskib.
Den mest bemærkelsesværdige tekniske nyhed i SM, var dog bilens fartafhængige servostyring. Noget helt nyt på det tidspunkt og først nu ved at vinde indpas på moderne biler. Servoen yder stor hjælp ved parkeringsmanøvrer og stor modstand ved høj fart. Styreudslaget med kun 2 omdrejninger på det ovale rat, fra stop til stop, giver knivskarp indstyring i sving. So this is ground control to Major Tom: Meget kraftige bremser betjent med en følsom gummibold, som gør det ud for bremsepedal, den specielle affjedring, der får bilen til at sætte sig lidt bagover og ikke forover og ‘sneeze and crash’ styringen, gør en omskoling i grundlæggende køreteknik imperativ, inden rumrejsen ‘back to the future’.
De 6 separate forlygter: 2 nærlygter, 2 fjernlygter og 2 kurvelygter, der drejer med forhjulene og ved svingning oplyser vejbanen i stedet for marken overfor, alle gemt bag en plexiglas inddækning, er med til at give bilen et futuristisk udseende. Det overdådige design følges helt til dørs af en ligeså opulent Art Deco inspireret kabine.
Citroën Sport Maserati var en avanceret bil. Og der er ingen grund til at forsøge at bortforklare, at det er den stadig. Det bør dog ikke afholde den lidt mere erfarne klassiker- eller Citroën entusiast fra et nærmere bekendtskab. En SM er langt bedre end sit ufortjente ry, som upålidelig, vanskelig og kompliceret. Motoren har 2 svage punkter, som er, eller bør være udbedret på en SM, der stadig er kørende i dag. Kædestrammeren på den primære forkæde udskiftes til en stærkere type, der håndterer vibrationerne ved lave omdrejninger i 90 grader V6 motoren. Oliepumpens aksel var svag på de første motorer og skiftes til en kraftigere type. Begge modifikationer blev allerede foretaget på de sene årgange. Den hydropneumatiske affjedring er i virkeligheden ret robust og kendes fra nyere modeller af en enhver Citroënmekaniker. Sammen med en relativt fornuftig reservedelssituation og et stort internationalt forum af SM entusiaster, kan en SM holdes kørende, uden at der kræves sammenfald mellem bilens modelbetegnelse og ejerens seksuelle preferencer. Det vigtige er at få fat på en bil, der ikke stået stille i mange år, for det kan hydraulikken ikke lide. En SM skal bruges for ikke at gro sammen.
Det er netop sagen med dette eksemplar. Den har tilhørt en pensioneret, tysk advokat med bopæl i Sydtyskland og hus på Sjælland. Som hans yndlingsrejsevogn blandt en større klassikersamling, tilbagelægger den jævnligt strækningen München – Næstved, præcis som den blev bygget til: Med høj fart! Bilen fik restaureret mekanik, motor, undervogn samt karosseri for 10 år siden. Det betyder at alt i bilen fungerer upåklageligt, selv airkondition og det elektriske ur. Og det er usædvanligt. Vi leverer denne Air France Business Class anno 1972 synet og med dansk afgift.