Spring til indhold

Datsun 240Z – 1973

Japansk bilindustri begyndte i 1960’erne, at gøre deres indtog på verdens største bilmarked. Da en af cheferne hos Nissan,  Yutaka Katayama, kom hjem efter en studietur til USA indså han, at Nissan og japansk bilindustri i det hele taget, måtte opbygge et stærkere image. Det ville blive en ørkenvandring blot at fortsætte med at producere små husholdningsbiler, der alene blev solgt fordi de var billige. Når amerikanerne talte om biler, talte de om sportsvogne. Der måtte en sportsvogn til.

Da 240Z ramte det amerikanske marked i 1970 blev den en øjeblikkelig succes. Væsentligt dyrere end de små Datsun hverdagsbiler, men under det halve af prisen på en Jaguar E-type og en brøkdel af prisen på en Ferrari eller en Aston Martin. 6-cylindret rækkemotor, lang kølerhjelm og baghjulstræk. Typisk engelsk sportsvognskoncept og englænderne blev grundigt slået på deres egen dyder og deres største eksportmarked, for 240Z blev på rekordtid  USA’s mest solgte sportsvogn.

Datsun 240Z, eller Nissan Fairlady Z, som den hed i Japan, var ikke voldsomt avanceret, men uafhængig affjedring på alle 4 hjul, rækkesekser med overliggende knastsaksel , en effekt på 151 hk og ikke mindst et muskuløst og alligevel elegant design, viste sig at være et vinderkoncept. 2.4 liter motoren har en formidabel lyd og den trækker op til 7.000 omdr/min.  Prøv det med en 6-cylindret standardmotor i en Austin Healey 3000, en Triumph TR6, for slet ikke at tale om Jaguar XK motor og du er på sikker kurs mod totalt havari. 240Z skabte sig også en fin karriere i både banesport og især i rally, med blandt andet sejr i det krævende East African Safari Rally.

Denne 240Z er en Europa model. Den har et par eftertragtede mekaniske lækkerier, bl.a. 5-trins gearkasse, lavt gearet bagtøj med spærredifferentiale (standardbagtøj medfølger), rustfri udstødning m.m. Den har gennemgået en total restaurering, som er så grundig og omfattende, at det nærmest er uoverkommeligt at beskrive i detaljer. Billederne viser en del af processen, der i hovedtræk består af total adskillelse til tom karosse, afslibning til rent metal og alt pladearbejde udført. Oplakering med skærme, døre og klapper hver for sig, i en flot titanium grey metallic lakering. Mange nye dele i undervogn, gearkasse renoveret med nye synkromesh, bremser opgraderet til 280Z, topstykke renoveret og et fantastisk flot stykke saddelmagerarbejde af hele interiøret i tykt sort læder. Ring hør mere om denne fine 240Z.

Bemærk at vi nu har sænket prisen på denne fine 240Z med ikke mindre end 30.000 kr!!!