Spring til indhold

Dodge Viper SRT-10 – 2006

Allerede i 1988 blev konceptet om en afløser for ikonet AC Cobra undfanget hos Chryslers Advanced Design Studios. Sammenligningen med den ultimative amerikanske roadster gennem alle tider, var mere end blot en marketing gimmick. Legenden Caroll Shelby var nemlig dybt involveret i udviklingen af den nye sportsvogn. I 1990 fik direktør Bob Lutz den endelige godkendelse fra Chryslers karismatiske bestyrelsesformand Lee Iacocca.

Viperens hjerte er den store V10 motor, som egentlig var en af koncernens lastvognsmotorer. Den var dog  alt for tung til en sportsvogn. Lamborghini, der dengang var ejet af Chrysler Corporation, fik sendt nogle stykker med besked om at støbe både blok og topstykke i aluminium. 400 HK og 630 NM kom der ud af anstrengelserne.

SRT-10 er den tredie generation Viper og den har mange ændringer og forbedringer i forhold til den første og anden version. Rørgitterammen er væsentlig stivere, bremserne opgraderet til større og nu med ABS. Både bil og motor har tabt adskillige hundrede kilo i vægt og med en ydelse på nu 500 HK og 712 NM fra den store V10 på 8.3 liter, er der lagt i ovnen til lidt af en køreoplevelse. Faktisk er SRT-10 så kraftig, at den selv på solvarm asfalt og med kæmpestore bagdæk, går sidelæns i både 2. og 3. gear, selv når den peger lige ud. Uden nogen former for elektroniske hjælpemidler, som anti-spin og traction-control, er den lidt af en mundfuld for den urutinerede chauffør. De nyeste BMW M5 og Audi RS6 har lige så mange heste. Men her skal man forhandle med en hel systemafdeling i ½ time, inden man får lov at køre sidelæns. Ikke i en Viper SRT-10. Det er rå og brutal amerikansk power i læssevis og det rækker til 0-100 km/t på 3.9 sekunder og en topfart på 305 km/t. Det monumentale drejningsmoment betyder, at man dog også kan køre en Viper helt udramatisk og dovent pludre afsted uden at bruge mere end par af gearene i den 6-trins manuelle Tremec gearkasse.

Vores sorte SRT-10 har trods sine kun 28.000 km fra ny, fået en fabriksny motor pga en fejl i olietilførslen til plejlstangslejerne. Den har således kørt mindre end 2.000 km og den fremtræder stort set som ny overalt. Dette er Danmarks ubetinget bedste tilbud på en SRT-10.