Spring til indhold

Ducati 900 Super Sport – 1976

900 SS Desmo var modellen, der i 1978 deltog på Isle of Man TT med legenden Mike Hailwood i sadlen. På det tidspunkt havde japanske motorcykler allerede været totalt dominerende på banerne i adskillige år og for Hailwood var der gået næsten 20 år, siden hans store sejre i 50’erne og begyndelsen af 60’erne.

Annonceringen af den forlængst pensionerede Hailwood på en Ducati trak et rekordstort publikum til det berømte og berygtede Tourist Trophy på øen i det irske hav og ingen der overværede løbet, glemmer nogensinde dette motorsportsdrama. Dels Hailwoods kørsel på den buldrende Ducati og dels tragedien, da 3 sidevognskørere blev dræbt på den frygtede bane, der snor sig over åbent land, langs stengærder og gennem små landsbyer, i sindssygt tempo.

Alle ønskede at den aldrende Hailwood skulle vinde, men inderst inde vidste de, at han var chanceløs mod de skrigende, 4-cylindrede fabriks-Honda’er med overlegen motorkraft. Hailwood havde imidlertid sine egne planer. Han kørte sin hurtigste TT omgang nogensinde og da han langsomt, men sikkert begyndte at lukke hullet op til sin gamle rival Phil Read på den førende Honda, gik publikum amok. Da han passerede Read og gik i mål som vinder, fik han al den hyldest hans sensationelle comeback fortjente.

Den klassiske bevel-drive motor med desmodromiske ventiler, er konstrueret af Ing. Fabio Taglioni hos Ducati i Bologna. Den er på 864 cc og yder 70 HK.

Eksemplaret her er restaureret og velpasset. Der foreligger en mængde regninger som dokumentation. Den store 2 cylindrede motor springer prompte i gang med et dumpt brag og leverer en lyd, der får det til at risle koldt ned af ryggen på enhver enthusiast. Den fremtæder i meget flot stand i sølvgrå lakering og med sine originale Borrani fælge og Conti potter helt intakte.

900 SS er et ikon blandt motorcykler og en af de smukkeste og mest eftertragtede sportsmaskiner, der nogensinde er produceret. Der findes stort set ingen af den tidlige Super Sport til salg noget steds, så her er en sjælden chancen for kenderen til at erhverve et stykke MC-historie. Normalt handler Stelvio ikke med motorcykler, men den her er noget ganske særligt. Leveres indregistreret på danske nrplader i købers navn og uden ekstra leveringsomkostninger.