Det var en overraskelse der vakte en del undren, da Ferrari efter 20 års samarbejde med Pininfarina, betroede Bertone at designe en ny produktionsmodel med 4 sæder. Måske skyldes det at Bertone med succes havde tegnet ikke mindre 12 biler med centermotor de foregående år og han tog det som en udfordring, at løse cirklens kvadratur med at få plads til 4 sæder og en V8 motor på de kun 2550 mm mellem akslerne i en kompakt sportsvogn. Designet gav med det samme anledning til debat, da bilen blev præsenteret på Pariser salonen i 1973 og det har det gjort lige siden. Forruden steg stejlt op fra en næsten vandret fronthjelm. C-stolpernes forlængelse var vinklet så de slutter øverst på den skarpt afskårne hæk. Det skarpe design har sin egen aggressive elegance, der ligger langt fra den senere Pininfarina designede 308 GTB’s mere feminine former. I Bertone Dino’ens mere brutale fremtoning aner man snarere et slægstskab med den effektive Lancia Stratos. Vi køber i hvertfald uden forbehold det lidt underkendte GT4 design.
Dette eksemplar er i sjælden set flot stand. Lakeringen i Blu Sera Metallic (midnatsblå) understreger den maskuline bils skarpe, men meget elegante linier. Det er Europa model med de fulde 250 HK og med dobbelttænding. Alt på bilen er i orden, nyserviceret og justeret til perfekt motorgang. Prisen er uden dansk veteranafgift, der udgør ca. 51.000 kr.