Spring til indhold

Fiat 124 Sport Coupe 1400 – 1971

DKK 109.000 – SUPER TILBUDS PRIS

Ved lanceringen af 124 Sport Coupe i 1967, fik FIAT tilføjet en fin coupe, der delte en del teknik med 124 sedan modellen som var introduceret året før. Men i modsætning til sedanens lidt ordinære linjer, blev coupe’en tegnet af ingen ringere end Mario Boano, der efter bl.a. at have slået stregerne til Ferrari 250 GT ”Boano”, nu var blevet chef for Centro Stile Fiat, der var fabrikkens eget design studie. Som et kuriosum kan nævnes, at baglygterne er identiske med dem på en Lamborghini Jarama, så længere var der ikke til superklasse bilerne i de tider. Modellen blev hurtigt en succes, og der blev frem til 1975 produceret tæt på 300.000 eksemplarer i A, B og C serierne.

Denne model er en ganske original tidlig B serie, der har tilbragt det meste af livet i Rom og omegn. Vi fandt bilen i Italien og fik den til Danmark i 2020, hvor vi solgte den til en dansk entusiast, der har passet rigtig godt på bilen, der stadig fremstår som en tidslomme med originale sorte ”Roma” nummerplader, tidstypiske Cromodora fælge samt det originale sorte interiør. Karosseriet, der bortset fra en tidligere omlakering i Italien fremstår original og rustfri, bærer i det hele taget tydeligt præg af at bilen er velholdt og har levet et godt liv i det italienske og senest danske.

Den fine 1.438cc Lampredi maskine med dobbelte overliggende og tandrems trukne knastaksler går super godt, og sammen med 5-trins gearkassen der er nyrenoveret, fungerer det mekaniske fint og bilen opleves kvik og velkørende. I øvrigt et interessant fact: Fiat’s Lampredi motor er den mest vindende motor brugt i Rally verdensmesterskabet nogen sinde. 10 mesteskaber blev det til i forskelligt trim hos Fiat og Lancia. Samtidig var det verdens første twin-cam motor i serieproduktion med tandrem.

Vi har selv kørt med bilen for at opleve den ordentligt. Hold op hvor er den frisk og oplagt at køre. Det overrasker at den forholdsvis lille motor på blot 90hk alligevel formår at drive bilen frem i frisk tempo, og 5 trins gearkassen fungerer bare super let og præcist. Styringen er skarp og bremserne perfekte. I virkeligheden kan bilen både køres afslappet og sporty, uden at være svær. Det kombineret med en rummelig og komfortabel kabine gør bare køre oplevelsen ekstra lækker.

Dette er en fin mulighed for at komme i gang med en klassisk italiensk bil der både er smuk og velkørende, med forventeligt rimelige driftsomkostninger. De eftertragtede original ”Roma” nummerplader følger naturligvis med, bilens historie skal jo bevares.

Leveres synet og indregistreret med nummerplader i Købers navn.