Sergio Pininfarina er stadig stolt af Fiat 130 coupe. Den optræder på fremtrædende plads i designhusets historiebøger – og med god grund. Bilen er en sand catwalk skønhed. En majestæstisk, men afdæmpet blanding af ynde og alvor. Lange, skarpe linier føjet sammen med bløde kurver og tildelt Style Auto præmien af en international jury af bildesignere, straks ved sin præsentation i 1971. Kopieret adskilllige gange i 70’erne, men aldrig matchet. Rolls Royce forsøgte året efter, men Camargue’n blev aldrig mere end en anmassende karrikatur, langt fra forbilledets elegante skønhed.
Teknisk levede den store Fiat helt op til sit sofistikerede ydre. Et opulent, eksotisk raffineret og gennemarbejdet ingeniørarbejde, bygget op mod en standard og ikke en pris. Uafhængig affjedring på alle hjul, bagtøj med spærredifferentiale, en fin ZF servostyring og sidst, men ikke mindst, den store V6 på 3.2 liter slagvolumen. Meget Ferrari-lignende og ikke uden grund, for den var en videreudvikling af Dino motoren. 165 HK er ikke voldsomt i dag og var det heller ikke dengang, men den silkebløde motors bundtræk passer fint til automatgearkassen og akustisk bliver man forkælet med den sprøde, boblende mumlen, som er så karakteristisk for italienske fuldblodsmotorer med mange cylindre.
Der er intet dramatisk eller radikalt ved Fiat 130 coupe. Det er en sober, udsøgt proportioneret, stor 2 dørs bil, men det er en bil med magt og værdighed. De 2 kæmpedøre giver adgang til en hedonistisk kabine, der overskyggede konkurrenterne hvad angår design, udstyr og evne til at rumme 4 voksne i luksuriøs komfort.
Trods promoverende hjælp fra glamurøse celebriteter og Fiat 130 ejere som Sophia Loren og Marcello Mastroianni, lykkedes det ikke Fiat, at hæve den store coupe’s profil tilstrækkeligt til, at producere og sælge mere end 5.000 eksemplarer i modellens 6 årige levetid. Fiat emblemet påsat et voldsomt prisskilt (i Danmark kostede en 130 Coupe det samme som 3 store Volvo’er) gjorde kampen i mærkearistokratiet vanskelig. Det var bestemt ikke bilens skyld, men havde mere at gøre med mærkets status i den øverste luksusklasse, hvor image betyder alt og fortræffelighederne nedenunder mindre.
I dag kan vi så glæde os over, at dette klassiske Pininfarina mesterværk alligevel blev bygget. Ikke mange eksemplarer af denne ‘Avocato Agnelli expres’ har overlevet. Det har denne bil og endda i flot stil. Vi har fundet 130’eren i dens hjemland og den er i en usædvanlig velbevaret stand og med kun 118.000 km bag sig. Leveres nysynet og med dansk afgift.