Spring til indhold

Fiat Dino Spider 2.0 – 1968

I midten af 60’erne stod Ferrari med et problem, som kun Fiats massive produktionskapacitet kunne løse. Ferrari ønskede at deltage i den nye Formel 2 klasse og den veludviklede Dino V6 motor stod klar. De nye F2 regler krævede at motoren årligt blev fremstillet i mindst 500 eksemplarer og lagt i et tilsvarende antal biler. På den tid havde Ferrari hverken kapacitet til at fremstille så mange motorer og slet ikke finanser til at producere og sælge så mange sportsvogne. Efter forhandlinger med den nytiltrådte Fiat boss Gianni Agnelli, gik Fiat med til at producere motorerne og selv udvikle en sportsvogn i prestigeklassen til motoren. Resultatet af Fiats anstrengelser blev den meget smukke Pininfarina designede Dino Spider. Selvom bilen blev udviklet på rekordtid og med anvendelse af flere komponenter fra andre Fiat biler, så lykkedes det Fiats ingeniører, at konstruere en meget vellykket sportsvogn. Anvendelse af en stiv bagaksel forekommer, selv på den tid, ikke specielt avanceret på en dyr sportsvogn. Helt så simpel som den lyder på papiret, var den nu ikke. De semielliptiske bladfjedre var en bred monofilament type, der fastholdt akslen godt og dæmpningen blev varetaget af et sæt dobbelte dæmpere i hver side, en på hver side af fjederen. Bagakslen nød også godt et spærredifferentiale og et sæt bagudvendte, langsgående stræberarme og køregenskaber og vejbeligghed med dette system var glimrende.

Så er vi, måske bortset fra de sensuelle kurver, fremme ved denne bils største attraktion. Den overkvadratiske Ferrari V6 motor med 4 overliggende knastaksler. Denne avancerede aluminiumsmotor, er på trods eller måske netop på grund af, sit relativt beskedne slagvolumen på 2 liter, et sandt festfyrværkeri af vellyd og veloplagthed. De 160 heste i den sprøde motor drejer op til omkring 8.000 omdr/min med en lyd, der afslører præcis det den er, en ægte racermotor udviklet til Formel 2.

Motoren i denne bil , som har vi hentet i Firenze, er fuldstændig hovedrenoveret af en specialist i Italien og er knapt tilkørt endnu. Bilen er i god stand overalt og vi sælger den nysynet, inkl dansk afgift og klar til indregistring.