Fiat’s Ritmo blev introduceret i 1978 og Bertones design, gjorde den til en af de mest karakteriske, kompakte hacthback familiebiler i 1980’erne. På samme tidspunkt rullede GTI bølgen for alvor over Europa. GTI begrebet dækkede over netop den kompakte bil, med en ekstra kraftig motor og køregenskaber som en sportvogn. Praktisk til familiens hverdagsbehov og sportslig til den køreglade chauffør. Fiat måtte naturligvis have deres bud til den heftige klasse og her kom Ritmo’en i spil.
Forsynet med det hæderkronede Abarth navn, en kraftig 2-liters Twin Cam motor og hvor alle andre kørte med indsprøjtning, valgte Fiat som den eneste lidt ‘old school’ at forsyne den med 2 store dobbelte karburatorer. Sammen med en spændstig og veltrimmet undervogn, var det recepten på en sand GTI med en langt tydeligere duft af tidligere tiders motorsport end de øvrige i gruppen. Den elegante Golf GTI og den lille velkørende Peugeot 205 GTI, havde hver deres kvaliteter, men dengang som i dag, står det uden diskussion klart, at Abarth’en var klassens rå børste. Vi har haft fornøjelsen af alle 3 kombatanter for relativt nylig og skiftet fra den pæne velpolerede Golf, til den krasbørstige Abarth er mere end mærkbart. Alene den tætte, buldrende lyd fra bagpotten og den umiskendelige, hæse indsugning fra de 2 dobbelte 40 mm Solex karburatorer, gør oplevelsen i Abarthen betydelig mere intens.
Her har vi hvad der formentlig må være den fineste 130 TC i kongeriget. Den kom fra en tysk samler med 101.000 km og havde stort set ikke kørt i 13 år. Den var i absolut original og rustfri stand og det er den stadig. Der er siden skiftet stort set alt af bøsninger, pakninger, støddæmpere, lejer, bremser i undervogn, transmission og motor. Den blev trimmet ind på rullefelt hos NAAK til 134,7 HK. Her er den monteret med Lancia Integrale fælge med helt nye dæk samt 4-hjuls udmåling og den kører som en ny bil. De originale fælge med Yokohama dæk medfølger. Den er kun sommerkørt og er tidligere blevet undervognsbehandlet. Nu har den kørt 110.000 km. Pris inklusive afgift.