Dengang som i dag, mere end 50 år efter at Jaguars Mk 2 så dagens lys, er man ikke i tvivl om, at her er en af 1960’ernes fineste sports saloons. På motorvejen med overdrive slået til og den store XK motors bløde brummen ude foran, kan man tage sig et øjeblik og nyde omgivelserne. Det luksuriøse læderinteriør der indhyller chauffør og passagerer, instrumentbordet med de mange runde ure, der tydeligt informerer om alt hvad der er værd at vide om mekanikken ude foran og rækken af kontakter, alt samme indrammet af poleret og lakeret valnøddetræ rundt i kabinen. Du er ikke i tvivl om at du sidder i en ganske særlig bil.
Uanset hvor længe man kigger på en Mk 2 udefra, kan man ikke komme til anden konklusion end at den i sin helhed og alle detaljer er en ualmindelig smuk og vellykket bil. De lange overordnede linier i karosseriet er forførende og enhver udvendig trimdetalje er på forbilledlig vis smukt integreret i helheden. Man kan undre sig over, hvordan det lykkedes Sir William Lyons at få alt på den bil til at se så godt og rigtigt ud. En del af hemmeligheden er formentlig, at Lyons ikke arbejdede ud fra skalamodeller og tegninger, men startede med en 3-dimensionel model i fuld størrelse, hvor delene blev formgivet, placeret og sat op eksakt efter hans anvisninger.
På trods af at Mk 2 var en luksusvogn, lykkedes the Jaguar at holde prisen nogenlunde i ave. Med en pris på 62.000 danske kroner i 1962 på et tidspunkt, hvor en anden pæn luksusvogn, som en 6-cylindret Ford Zephyr kostede 28.000 kr., var Jaguaren dog så afgjort en bil for de mere velbjærgede. I alle de 10 år, hvor modellen var i produktion, blev der da også kun solgt ca. 500 eksemplarer af samtlige versioner inklusive de sidste 240 og 340 modeller i Danmark. I Jaguarklubben regner man med, at ca.100 af disse danske biler stadig eksisterer.
Dette eksemplar er netop en af dem. Ifølge dens Heritage certifikat er bilen produceret 27. juni 1962 og afskibet til den danske importør E. Sommer i København d. 4. juli 1962, hvor den umiddelbart efter blev leveret til dens første ejer. Bilen er totalt restaureret, dvs karosseri, hovedrenoveret motor, komplet ny kabine i biscuit farvet læder. Alt træværk har været hos en specialist i England, hvor det er renoveret, håndpoleret og lakeret. Det er det flotteste træinteriør vi nogensinde har set i nogen bil. Al øvrigt mekanik som bremser, styretøj osv., er ligeledes nyt. Alt krom er nyt og bilen er slutteligt lakeret i dark blue og grundigt rustbeskyttet i bund og alle hulrum. Der er brugt over 400.000 kr. på at restaurere denne fine vogn og den er ganske enkelt enestående flot. Leveres på sorte nummerplader.