Spring til indhold

Jaguar XK 120 FHC – 1951

Den berømte XK120 var en højtydende sportsvogn, som blev fremstillet af Jaguar i perioden 1948 til 1954. Det var den første sportsvogn fra fabrikken i Coventry efter krigen og den efterfulgte den fine førkrigsvogn SS100, der sluttede i produktion i 1940, da England var gået ind i 2. verdenskrig.

XK120 blev præsenteret i en udstillings- og testudgave første gang på London Motor Show i 1948, primært for at vise den nye Jaguar XK motor. Bilen skabte så stor sensation, at Jaguar chefen Sir William Lyons besluttede, at sætte bilen i produktion. Navnet XK120 refererer til bilens tophastighed på 120 miles per hour (193 km/t), endda hurtigere med vindspejlet fjernet – og den var dermed verdens hurtigste bil i serieproduktion på sin tid.

Kræfterne kom fra en 6-cylindret rækkemotor på 3.4 liter med aluminiumstopstykke, 2 overliggende knastaksler og 2 SU karburatorer. Den berømte XK-motor var på sin tid den måske mest avancerede motor i masseproduktion. Den udviklede 160 HK med standard kompressionsforhold 8:1. og kunne også leveres med 7:1 kompression til markeder med dårlig benzinkvalitet. XK motoren blev uden sammenligning den største motorsucces i Jaguars historie og den blev anvendt, stort set uforandret i sin grundkonstruktion, til langt op i 80’erne i 3.8 og 4.2 liter versioner.

Vognen kunne også leveres en i endnu skrappere M version (i England kaldet SE for Special Equipment). Den omfattede et modificeret topstykke med 20 ekstra hestekræfter (fra C-type raceren), stivere affjedring, dobbelt udstødning og trådhjul.

Den hurtige vogn deltog i mange racerløb på både bane og vej og satte i de tidlige år utallige hastighedsrekorder med berømte kørere som blandt andre Stirling Moss og langdistancespecialisten Leslie Johnson bag rattet. Le Mans, Mille Miglia og det, der i 1952 blev berømt som de ‘7 dage og 7 nætter’ på Montlhery, hvor netop de to førnævnte, sammen med Bert Hadley og Jack Fairman, satte 7 rekorder på een gang ved, at køre en XK120 FHC over 27.000 km med en gennemsnitsfart på 161,41 km/t – inklusive tankninger, hjul- og førerskift!

XK 120 kunne fås i 3 verisoner: Som en ren roadster (Open Two Seater eller blot OTS), som en coupe med fast tag (Fixed Head Coupe, FHC) og endelig som en cabriolet med kaleche (Drop Head Coupe, DHC). Den hurtige bil med de fabelagtige linier blev hurtigt populær blandt medie- og filmmoguler og skuespillere i Hollywood, som Humphrey Bogart, Ingrid Bergman og Clark Gable.

Dette tidlige og meget smukke eksemplar af den berømte vogn, med chassis nr. 679111, blev i 1951 solgt ny til en amerikansk oberst udstationeret i Tyskland. Da han blev pensioneret tog han bilen med tilbage over Atlanten og bosatte sig i Canada. Bilen henstod i familiens lade i mange år efter oberstens død, indtil familien besluttede sig for, at lade klenodiet restaurere. Da bilen endelig var færdig, var regningen vokset sig så stor, at familien ikke var i stand til at indløse bilen og måtte overdrage ejerskabet til værkstedet. Herfra blev den importeret direkte til Danmark. Bilen er restaureret til concour stand og fremtræder i den klassiske British Racing Green og med tanfarvet læder interiør. Fra SE versionen har den endvidere det modificerede M topstykke (C-type) med ekstra 20 HK og trådhjul. Det er os en glæde, at kunne præsentere denne smukke bil for den kræsne køber.