Ferruccio Lamborghini var i starten af 60’erne en succesrig traktorproducent med smag for eksotiske biler. Ferrari og Mercedes var blandt de foretrukne mærker. Drømmen var imidlertid at skabe sin egen superbil. I 1963 head-huntede han et meget ungt team af iderige og ambitiøse ingeniører hos blandt andre Ferrari og Maserati: Paolo Stanzani 25, Giampaolo Dallara 24 og den New Zealandsk fødte testkører Bob Wallace 25, alle kom de fra Maserati. Giotto Bizzarini blev hentet hos Ferrari og blev ansvarlig for den fine V12 med 4 overliggende knastaksler.
Ferraris biler var i 50’erne og starten af 60’erne simple konstruktioner: ‘Som en 1939 Chevy blot med en V12 motor’, har Wallace siden udtalt. Ligeså var værktøjs- og maskinparken i Maranello fra krigens tid.
Lamborghini var ikke begrænset af den slags, men kunne derimod starte med et blankt stykke papir og indkøbe nye og moderne maskiner og værktøjer til sin nye bilproduktion i Sant’ Agata Bolognese og han sparede ikke. De unge folk fik meget frie hænder og Ferruccio blandede sig ikke medmindre, der var et emne han følte meget stærkt for. Modsat situationen hos Ferrari, der ledede sin virksomhed som en feudalherre. Begge havde dog en evne til at omgive sig med de rigtige folk til opgaven og Ferruccio var en eminent motivator ,der kunne få sine medarbejdere til at arbejde til langt ud på natten, ikke for penge, men fordi han formåede at skabe en inspirerende stemning og i vid udstrækning lod sine unge ingeniører prøve deres egne ideer af, også selvom de ind i mellem lavede fejltagelser.
Lamborghinis allerførste bil blev 350 GT, og den var i første forsøg teknisk mindst på højde med det bedste fra konkurrenterne fra Ferrari, Maserati og engelske Aston Martin. Frontpartiet gav anledning til diskussion ved den første præsentation, men bilen var unægtelig elegant. Linierne stod Scaglione for og dele af karosseriet i aluminium fra Touring Supperleggera.
Allerede året efter kom 400 GT 2+2. Den var grundlæggende en 350 med 4 liters motor og ændret taglinie og baghjulsophæng for at skabe plads til et 2+2 lay-out. En fremragende Gran Turismo vogn. Masser af hestekræfter (320), luksuriøst interiør, eminente køreegenskaber og skabt til at bringe sin ejer og passager ad de lange autostrada’er fra de (meget velhavende) hjem i Norditalien til sommerresidenserne ved den italienske riviera.
Om denne bil
Dette eksemplar af en 400 GT 2+2 er i meget original stand. Kun en enkelt oplakering for flere årtier siden og en komplet motorrenovering for op imod 350.000 kr, er det eneste, der er foretaget på bilen fra den forlod fabrikken i Sant’ Agata i 1966. Den fremstår derfor ikke i skinnende concourstand, men med en meget smuk, let patina og har bevaret hele sin oprindelige atmosfære fra 60’ernes absolutte jet-set liv. Første ejer var en stor Lamborghini samler, schweiziske Siegfried Flitsch, der havde samtlige Lamborghini modeller i sin samling. Efter 27 år ejerskab hos Flitsch, kom den efter hans død til Tyskland hos sin 2. ejer og herfra så til sin 3. ejer i Danmark. Motoren er som nævnt komplet hovedrenoveret. Det skete i 2001 og regningen lød på DM 76.560. Siden er det kun blevet til få km. Bilen har tyske papirer.