Spring til indhold

Lea-Francis 2½ Litre Sports – 1951

Lea-Francis blev grundlagt allerede i 1895, da Richard Lea og Graham Francis gik i kompagniskab og begyndte at bygge cykler af høj kvalitet på deres værksted på Lower Ford Street i Coventry. Deres første forsøg med bilproduktion i 1903 var ingen succes. Så gik det straks meget bedre med deres motorcykler og fra midten af 20’erne kom der gang i produktion og salg af lette biler.

Under en ny ledelse konstruerede den tidligere Riley ingeniør Hugh Rose i 1937 en ny Lea-Francis. Den fik en motor meget lig Riley’s berømte motorer med 2 sideliggende, men højt i blokken placerede knastaksler, der aktiverede ventilerne via meget korte stødstænger. Kun få af disse biler nåede at blive produceret inden krigen, men fra 1945 blev de populære både som saloons og i 14 hp sportsudgave (14 hp er en beskatningsstørrelse og ikke den reelle motoreffekt).

Med den store motor blev den sidste 2.5 version af 14 hp den hidtil kraftigste og hurtigste af alle Lea-Francis og 2½ Litre Sports var en reel 100 mph sportsvogn. I stærkt tunede versioner blev motoren også leveret til de første Connaught racere.

Bilen her har levet det meste af sit liv i sit hjemland og kom via et kortere ejerskab i Norge til Danmark. Her er bilen blevet grundigt renoveret og den fremtræder i ualmindelig flot stand. Den relativt kraftige motor har et solidt bundtræk og selvom bilen har 4-trins gearkasse, hvad der ikke var helt almindeligt dengang, så kan den køres på selv små, snoede biveje stort set i højeste gear. Der er både kaleche og tonneaudækken, begge i god stand. En charmerende tidlig efterkrigsbil, der med 2 mindre bagsæder reelt giver hele familien mulighed for en hyggetur sammen.