Spring til indhold

Lotus Elise 111S – 1999

Stort set alle bilmodeller er mest ‘rene’ i deres oprindelige udgave. Efterhånden som de er i produktion over årene og der kommer nye faceliftede udgaver, tager de på i vægt. Lotus har været opmærksom på dette, men de er faldet i samme fælde, som alle andre. Med nye udgaver, er der kommet stadig nye krav om mere komfort og udstyr. Derfor er de første Serie 1 Eliser også de letteste, reneste og mest kompromisløse af alle.

Med 111S modellen fik den lette Rover 1.8 aluminiumsmotor ved hjælp af variabel ventilstyring øget ydelsen fra 118 hk til 143 hk. Det lyder ikke af voldsomt meget mere, men Serie 1 basis Elisens vægt på 725 kg, kun blev forøget med 24 kg i 111S, så der er faktisk tale en forbedring af vægt/effektforholdet på 15% fra 6,1 kg/hk til 5,2 kg/hk og det er noget der kan mærkes i enhver velkørende sportsvogn. 

Endnu tættere gear i Close ratio gearkassen og lavere bagtøjsgearing gør 111S mærkbart friskere end den i forvejen kvikke Elise. Inddækkede forlygter, bagspoiler og borede bremseskiver blev også standard på 111S. Denne har fået nyt interiør, magnesiumfælge og lidt andre lækkerier som en diffuser bag. KM-tal er 105.000. Både et tøjtag og den lille hardtop, der klæder bilen ganske godt og får den til at ligne en lille Le Mans racer medfølger også.  Prisen er med dansk afgift betalt.

Serie 1 Elisen i 111S versionen er der ikke lavet så mange af og der er endnu længere mellem de venstrestyrede udgaver. Det gør i dag en 111S Serie 1 til en relativt sjælden bil.