DKK 279.000
Husk at se præsentations video nederst
Colin Chapman blev kendt for sin filosofi med at gøre sine Lotus biler lettere end konkurrenternes, hoved formålet var naturligvis at opnå et bedre vægt/effekt forhold. Men lige så meget gjaldt det om at optimere både bremser og styretøj, således at de præsterede bedre. Denne filosofi har givet Lotus mange sejre i motorsporten gennem tiderne. Hvem kender ikke de ikoniske Super Seven modeller, den oprindelige Elise, Elan, Europa, Esprit osv.
Desværre blev de nyere biler i jagten på performance bare større og tungere, så da et hold af udviklings ingeniører satte sig for at genopdage den oprindelige tankegang bag Lotus, så den nye Elise verdens lys i 1996. Tanken bag var at lave så let en sportsvogn som muligt, og dette blev virkeliggjort med et glasfiber karrosseri monteret på et chassis lavet af extruderet aluminium, nittet og limet sammen. I øvrigt udviklet i samarbejde med danske Hydro aluminium i sønderjylland. Motoren hentede man hos Rover, hvor den 1,8 liters K-motor med 118 HK havde et relativt nemt job. Netop denne motor blev nøje udvalgt, idet den havde det bedste vægt/effekt forhold af alle produktions motorer på den tid, og var ualmindelig let. Resultatet blev en super agil bil med en performance der var uset for prisklassen. Den tidlige S1 er den letteste af Elise-serien, der sidenhen voksede sig større og kraftigere.
Bilen er oprindeligt leveret i England, men kom til Danmark i 2010. Efter hjemkomsten blev den ombygget fra RHD til LHD. Den entusiastiske ejer har spenderet en del på bilen, hvilket mærkes når man smyger sig ned i Recaro stolene bag det diminutive rat og fyrer raketten af. Den kører bare som en go-cart, punktum. Men det er vel også hvad men forventer af netop denne tidlige og oprindelige udgave af Elisen.
Bilen leveres nysynet og indregistreret.