Colin Chapman var allerede vild med biler, da han begyndte at arbejde for British Aluminium Company i 50’erne og det var formentlig her, han lagde grunden til sin evige stræben efter, at gøre sine biler så lette som overhovedet muligt. Lette biler klarer sig med mindre (og lettere) motorer, mindre bremser, mindre og lettere alting og dermed kommer konstruktøren ind i en god designspiral. Chapmans biler kørte med små motorer i cirkler om tungere biler med dobbelt så meget motorkraft eller mere.
Da Lotus Seven Series 1 kom i 1957 som kit car, lignede den ved første øjekast forgængeren Six. Bygget på rørgitterramme beklædt med aluminium, uden døre og bortset fra et lille vindspejl, uden beskyttelse af nogen art mod vejrliget. Op gennem 60’erne blev den stadig mere forfinet i Serie 2 og Serie 3 og med stadig kraftigere motorer. Lotus var alt for lille en producent, til selv at fremstille motorer og gearkasser, så man købte forskelligt ind. Lige fra de bedagede, sideventilede Ford motorer fra Anglia og Popular i starten, over de små, lette Coventry Climax aluminiumsmotorer og til Fords ‘Kent’ 1300 og 1600 cross-flow motorer og sluttelig, med Lotus egen 1600 Twin Cam, som det endelige højdepunkt. I 1973 overtog Lotus forhandleren Caterham rettighederne fra Lotus og fortsatte produktionen af den lille Seven, her efter kaldet Caterham Super Seven.
Her er der imidlertid tale om en ægte Lotus Seven produceret i 1963 og ikke en af de utallige replica’er, der er bygget efterfølgende. Bemærk at den er installeret med den rigtige Lotus Twin Cam motor og ikke en af de svagere Ford ‘Kent’ cross-flow motorer. 2 dobbelte Webere sørger for frit åndedræt med dertil hørende lydbillede. Den motor er en ganske heftig sag til den bil. Under 3.500 -4.000 omdr/min sker der ikke så meget og derefter eksploderer den i et hidsigt vræl, der katapulterer den lette vogn fremad med en overbevisning, der kræver lidt tilvænning. Så gælder det ellers om, at stikke den stadig større klinger i rask fart fra den ultrapræcise gearkasse. Det er svært, at sige noget om den lille Sevens køreegenskaber, som ikke er sagt i forvejen. Den leverer en af de mest intense køreoplevelser man får i nogen bil, der kan indregistreres til brug på offentlig vej – uanset pris! Den er rå, den er direkte, den er hurtig og man lander altid fra en køretur i en Seven med et svedent grin, der går fra det ene øre til det andet. Stærkt vanedannede!
Hele bilen her er gennemrenoveret fra A til Z. Chassisramme og alu-beklædning hos Arch Motor & Manufacturing Co. Ltd., der har næsten et halvt århundredes erfaring i arbejde med aluminium og fremstilling af rammer for bl.a. kunder som McLaren, Lola og det nu hedengangne Ensign Fomel 1 team. Finish og kvalitet på dette arbejde må derfor ikke sammenlignes med meget af det ‘hjemmesløjd’ man ellers ofte støder på i denne type biler. Mange helt nye dele er monteret, nye bremser, nye justerbare coil-over dæmpere. Det er ikke monteret her på billederne, men bilen har medfølgende fuld ‘weather gear’ med kaleche og sidevinduer, uden at man dog af den grund skal forledes til at tro, at en Seven byder på noget der blot minder om komfort. Leveres nysynet og inklusive afgift.