Spring til indhold

Maserati 222 – 1988

DKK 285.000

Husk at se video nedenfor foto

Maserati’s Biturbo serie sikrede mærkets overlevelse i perioden fra 1970’erne sidste store klassiske Gran Turismo vogne og frem til ejerskabet hos Ferrari og nutidens Maserati modeller. Til tider lidt udskældt, noget fortjent og andet ufortjent, men kompakte og velkørende var de. Achilleshælen var ofte det elektriske system med dårlige forbindelser, mens den mekaniske kvalitet faktisk var ganske god. Maserati har altid formået at lave fornemme motorer med rødder i motorsporten og Biturboernes gearkasser fra tyske ZF er ligeledes bomstærke.

En turbolader på hver cylinderrække af en V6 motor er opskriften på den måske mest effektive af alle motorkonstruktioner. Udstødningspulserne fra 3 cylindre passer perfekt til at drive en turbolader, og netop V6 motorer med 2 turboladere, var i mange år nærmest enerådende blandt højtydende racermotorer i blandt andet Formel 1.

De tidlige Maserati Biturboer med karburatorer var ganske temperamentsfulde at køre, og notorisk svære at starte når varme. Men da de senere kom med indsprøjtning som denne 222 fra 1988 blev de meget mere medgørlige, selvom old-school turbo karakteristikken med en pludselig effektopbygning ved små 4.000 o/min bestemt ikke fornægter sig. Den berømte ketchup effekt udebliver da heller ikke, og den voldsomme effekt eksplosion er ret så underholdende. I de hidsigste aftapninger ydede denne 2 liter motor helt op til 330hk i fabriks trim, og endnu mere til racing.

Denne 222 (2 døre, 2 liter, 2’nd generation) er en dansk bil fra ny solgt fra Hersild & Heggov i København. Den er yderst velholdt og nyserviceret, og kører helt perfekt, bl.a. med nye støddæmpere fra KONI, hvilet ikek er en hel lille opgave at skifte. En enkelt oplakering i bilens originalfarve er det også blevet til for år siden, og den fremtræder stadig virkelig flot. 2 liter motoren yder 220 HK og det giver den kompakte bil, der faktisk er kortere end en BMW 3-serie fra samme tid, nogle ganske pæne præstationer. Sammenligningen med BMW er ikke helt tilfældig, idet Maserati faktisk anvendte en del BMW dele i modellen. Kabinen er netop blevet lavet i omend endnu bedre kvalitet end da bilen var ny, således er der nu ægte læder og alcantara til at fornøje den heldige fører. Selv loftsbeklædningen er udført i alcantara, og instrumentbordet – der normalt med årene bliver ganske anløbent – er nu frisk og lækkert indbydende betrukket. Nyd selv billederne af kabinen, den er da bare lækker og var ganske kostbar at lave. Og for lige at toppe af med yderligere en finesse: en tidstypisk og nyrenoveret Blaupunkt Toronto er naturligvis monteret, ikke at bilen mangler vellyd fra V6’eren. Bemærk venligst at prisen er inklusive dansk afgift og KM-standen på denne entusiastbil er stadig meget lav med kun 78.000 kørte km.