Da Maserati introducerede Merak i 1972 blev den betragtet som en Bora ‘junior’. Giugiaro, der havde tegnet Bora, overførte klogeligt Bora’s smukke linier til Merak’en og en stor del af konstruktionen, specielt fronten, var også hentet i Bora’en. Merak fik en kompakt V6 med 4 overliggende knastaksler, en revideret udgave af Tipo C114 motoren fra Citroën SM, dog i en 3 liters version på 190 HK. En del andre komponenter kom ligeledes fra Citroën, som få år før, havde købt det økonomisk nødlidende Maserati, netop for at få adgang til det ypperste italienske motorteknologi til deres Gran Turismo flagskib SM. Herunder var instrumentering, det ét-egrede rat m.v. hentet fra SM.
I 1975 introduceredes Maserati den kraftigere og reviderede SS version. Ved hjælp af blandt andet større karburatorer steg ydelsen fra 190 til 220 HK. Da bilen samtidig blev lettet fra 1350 til 1180 kg, leverede Merak SS reelt flotte præstationer med sin responsive, men aldrig brutale motor. Af en relativt højtydende fuldblods sportsvogn at være, er en Merak tilmed en komfortabel bil.
I 1976 var samtlige Citroën komponenter pillet ud af bilen, herunder blev de højtryksforstærkede bremser – også fra Citroën SM, der havde tendens til at blokere hjulene under hård nedbremsning, erstattet med et traditionelt vacumforstærket bremsesystem. Ligeledes blev instrumentbordet med de ovale Citroën ure, erstattet med instrumentbordet fra Bora modellen.
Denne SS er restaureret til ualmindelig flot stand. På billederne er den monteret med mere moderne fælge, men de originale og meget karakteristiske Campagnolo fælge medfølger.