Sportsudgaven af Mercedes dengang mindste bil blev præsenteret allerede i september 1983, men det blev d. 12. maj 1984, der blev en monumental dag for Mercedes 2.3-16. Den nyåbnede Nürburgring var vært for det tyske F1 Grand Prix og Mercedes stillede i den weekend med 20 ens 190 2.3-16. Bilerne blev kørt af et sandt paradeopbud af ældre og dengang helt nye F1 stjerner: Sir Jack Brabham, Phil Hill, John Surtees, Denny Hulme, Niki Lauda, Alan Jones, Keke Rosberg, Jaques Laffite, Alain Prost, James Hunt, John Watson, Carlos Reutemann og ikke mindst Stirling Moss, for nu at nævne de store. Det blev imidlertid en helt ung rookie, der kun var 2 måneder gammel i et F1 sæde, der satte hele den tyrkiske musik på plads. Ayrton Senna kørte sejren hjem på en kold og våd Nürburgring og Mercedes fik skabt uvurderlig PR omkring deres nye 190E 2.3-16. Siden er bilen gået over i motorsportshistorien, som en af de helt store i europæisk standardvognsracing i evig kamp med andre legender som BMW M3 og Alfa Romeo 155.
En 2.3-16 adskiller sig på en række punkter fra en almindelig 190E: Først og fremmest det 16-ventilede topstykke fra Cosworth. Dernæst en lækker 5-trins gearkasse i ‘dog leg’ layout og med et 5te gear, der reelt er gearet til at trække topfart og ikke et overgear som normalt i Mercedes. Multi-link bagvogn med selv-nivellerende affjedring, 32% spærredifferentiale, sænket 16 mm for og 12 mm bag samt en række andre detaljer.
Bilen her har ganske vist kørt mange km på papiret, men den er renoveret og er i rigtig god stand overalt. Den blev importeret fra Køln i 2007, hvor den havde haft samme tyske ejer i 20 år. Motoren har nu kørt 150.000 km og er en original katalysatormotor monteret efter forskrifterne ab werk i Køln. Bilen blev yderligere renoveret da den kom til Danmark, herunder 4 nye original skærme, al rust lavet og en flot lakering i bilens originalfarve. Dettte arbejde blev udført i 2009. Der er regninger for 70.000 kr og den er siden opbevaret i garage. Den kører fremragende og skal ses. På billederne er den monteret med vinterhjul, men der medfølger et sæt af de korrekte AMG fælge. En ‘youngtimer’ der uden tvivl er på vej til klassikerstatus. Se Bilmagasinets video af bilen her.