Spring til indhold

Mercedes Benz 300 SE – 1965

Ved 1960’ernes begyndelse var Mercedes klar med nye modeller, stort set over hele linien. Adgangsbilletten til Daimler-Benz verden af store kvalitetsbiler, var den 4-cylindrede W110 med modelbetegnelsen 190 og senere 200. Tyskerne kaldte dem ‘Heckflosse’, hvad der kan oversættes til ‘hækfinne’. Luksusudgaven var den større 6-cylindrede W111 med modelbetegnelsen 220. Den helt eksklusive topklasse Mercedes for de få, hvor prisen intet betød, manglede dog. Den kom i 1962 i form af en ny 300 til afløsning for 1950’ernes ‘Adenauer’ model.

Trods stor ydre lighed med 220’eren og de senere 250 og 280, var der reelt tale om en anden bil. Mercedes benyttede en ældre, men stærk X-ramme som platform. Motoren blev også en ganske anden, da man i 300 SE’en benyttede den store velprøvede M189 ‘big block’ rækkesekser helt i aluminium. Derfor fik den nye über Mercedes også sit eget modelnummer, nemlig W112. I begyndelsen med 160 HK og fra 1964 170 HK ved hjælp af et let øget kompressionsforhold og en ny 6-stemplet indsprøjtningspumpe til afløsning for den 2-stemplede med fordelerskinne – såmænd ja. Var der nogen der mente, at common rail var en 1990’er opfindelse?

Dermed var det naturligvis ikke gjort. Mercedes havde brugt 5 år på at udvikle en ny automatgearkasse med dengang revolutionerende 4 trin og den skulle selvfølgelig i 300 SE. Servostyring og ikke mindst en yderst komfortabel luftaffjedring adskilte også den nye 300 fra de ‘almindelige’ koncernchef 220’ere. Skivebremser på alle hjul i 2-kredssystem og endelig blev det hele rundet af med en del flere krom- og interiørdetaljer.

For helt at forstå, hvor eksklusiv og betydningsfuld en bil 300 SE var, skal man vide, at den for det første var håndbygget og 3 gange så dyr, som den i forvejen pebrede 220 luksusmodel. For det andet blev der, i alle år fra 1962 til 1967, hvor W112 modellen var i produktion, kun bygget i alt 708 stk. i cabrioletversion. I første halvdel af 1960’erne og indtil titanen Mercedes 600 kom, var 300 SE derfor flagskibet i Mercedes flåden. Bilen for den absolutte elite af velhavere og de største hollywoodstjerner, som Mercedes vidste, ikke ville acceptere en stangvare som tilstrækkelig eksklusiv.

Denne 300 SE er en af de 708 originale fabriksbyggede cabrioleter og ikke en af de senere ombyggede couper, der på grund af disse vognes sjældenhed, også findes på klassikermarkedet. Den kom til Danmark i 2008 fra USA, hvor den havde været i samme tandlægefamlies eje fra ny. De havde i øvrigt en samling på 14 kostbare Mercedes klassikere på deres store ejendom i bjergene udenfor Los Angeles. Med kun 56.000 miles på tælleren i dag, er der tale om noget af et unikum. Så mange år i det solrige Californien holder dog hverken kaleche eller lak til – selv ikke på en pedantisk vedligeholdt Mercedes, så en enkelt oplakering i bilens originalfarve i 1999 og en ny kaleche, er det dog blevet til.

Bilen er gennemgået fra A til Z og efterlader ingen tvivl om de kun 2 tidligere ejeres kompromisløse holdning, til at holde denne værdifulde og sjældne bil i topform for eftertiden. Det er en fornøjelse, at sætte sig bag rattet og nyde det absolut bedste tysk bilindustri kunne byde på for et halvt århundrede siden. Air-conditioning, den originale Becker Europa radio, det elfenbensfarvede rat og gearknop og ikke mindst det tykke læder og udsøgte ‘Zebrano’ træinteriør bidrager alt sammen til en fornemmelse af den ypperste luksus. Vi fornærmer næppe nogen ved at skrive, at dette er en bil for den lidt mere erfarne investor og livsnyder og næppe for nybegynderen i den klassiske bilverden.

(Vi beklager den forringede billedkvalitet i forhold til vores sædvanlige standard, men vi nænner simpelthen ikke at køre vores nyankomne biler ud i sneen.)