Spring til indhold

MGB 3.9 V8 – 1969

BILEN ER SOLGT, TAK

Her er resultatet af en mands drøm om den ultimative MGB. Den bil som fabrikken i Abingdon aldrig kunne mande sig op til at bygge, eller måske snarere ikke fik lov til at bygge af det økonomisk trængte og dårligt ledede British Leyland Motor Corporation (BLMC). Udover kronisk pengemangel, var British Leyland under ledelse af den uduelige Lord Stokes, også bange for, at en MG V8 ville fjerne fokus og ressourcer fra den relativt nyindkøbte Triumph fabrik og specielt den nye TR7. Først efter at motortuneren Ken Costello, havde vist hvordan det burde gøres, begyndte BLMC selv at lave MG V8 i den lukkede GT udgave. Med optimal sans for timing faldt lanceringen lige sammen med starten på den første store oliekrise.

Restaureringen af denne bil foregår i årene 2003 til 2006 og udføres til højeste standard.  Udgangspunktet er den klassiske roadster karosse fra 1969 lakeret i British Racing Green. Så tager man den store 3.9 liters V8 fra MGB RV8, krydrer med et par Edelbrock Stage II ‘fast road’ topstykker, Edelbrock 4-portet karburator med ditto filter. Dertil en fuldsynkroniseret 5-trins gearkasse fra Rover og et MGC bagtøj med lidt større udveksling.

Undervognen skal selvfølgelig matche, så her opgraderes med MGC bremser i 2-kreds system og med bremseforstærker. Kraftige krængningsstabilisatorer og 72-egers competition trådhjul.

Luksusinteriøret er et orgie i læder og træ med konturformede, indstillelige sæder med nakkestøtter, velourtæpper, poleret valnød. Der er monteret flere instrumenter, kørelys, trærat og -gearknop, radio med cd, vasker/visker med intervalstyring. Mohairkaleche og tonneaudækken. Der er i det hele taget gjort meget for at bilen skal være luksuriøs og komfortabel at opholde sig i.

Mange andre upgrades vidner om projektets kompromisløshed: Aluminium ventildæklser med køleribber og MG logo, Busch køler med 100% mere effekt, el-ventilator på køler, rustfri udstødning, særlig kraftig ‘turbo’ startermotor, etc., etc.

Projektet løb op i over ½ mio. kroner og tilbage er bare at tilføje, at en køber får en ualmindelig fin og lækker MG til en pris som slet ikke står mål med hvad sådan en bil burde koste.

Vi skal ikke afvise, at der et eller andet sted i verden står en MGB med V8 motor, der kan fås lidt billigere end denne. Vi kan blot sige, at sådan et projekt består af langt mere, end blot at plumpe en V8 motor i en MGB, hvis man vil ende op med en så flot, harmonisk og gennemført pakke som denne. Der er ikke et klonk eller den mindste raslen nogensteds i den bil og de omkring 200 HK giver naturligvis et meget magtfuldt og kompetent træk i bilen, uden at den fine MG virker overmotoriseret. Er den så ikke voldsom næsetung – næh, ikke spor. De fleste er sikkert klar over at V8 motoren i aluminium er lettere end den tunge 6-cylindrede motor i MGC. De færreste er derimod klar over at V8 motoren faktisk er 18 kg lettere end den lille 4 cylindrede støbejernsmotor i standard MGB’en.