Spring til indhold

MGB Roadster – 1964

Bilen er solgt, tillykke til den nye ejer

Husk at nyde præsentations video nederst på siden

Vi har ofte lovprist MGB som en god ”entry level” klassiker, men det er på en måde lidt en desavouering af en bil der på sine præmisser gør stort set alt rigtigt. For ikke bare er en MGB køn og velkørende, den er også godt skruet sammen i forhold til mange af sin samtids konkurrenter og så fungerer den rigtigt godt i hverdagen også. Med sit selvbærende karrosseri slap MG af med den raslen og rysten, der var en uløselig del af en køretur i de tidligere modeller med separat chassisramme og man fik samtidig et meget stivere og mere vridningsstabilt karrosseri. Man befinder sig godt i den kompakte kabine og med rigeligt benplads til selv de længste chauffører. Reservedelssituationen er blandt de allerbedste og en MGB er nem at holde kørende. Den pålidelige 1800 motor har godt bundtræk og dens karakteristik passer godt til bilen. Med elektrisk overdrive er den tilmed ganske komfortabel også på længere ture, hvor der holdes en pæn gennemsnitsfart, uden at blive anstrengende.

Dens appel til sportsvognsentusiaster over hele verden synes eviggyldig og den repræsenterer vel den dag i dag om nogen bil forestillingen om en åben 2-persones engelsk sportsvogn. Der er en hel industri om modellen og et righoldigt udbud af originale reservedele og ikke mindst tuningsdele. Det gør livet som MGB ejer noget lettere end mange ejere af andre klassiske biler oplever. At den samtidig er både let og billig at holde kørende gør kun ejerskabet fuldendt.

Denne repræsentant for modellen er en tidlig ”Pull-handle” version (produceret forår 1964) i overordentlig god stand, med registrering i 1965. Den er stadig med sin originale motor og så har den det meget ønskværdige elektriske overdrive på 3. og 4. gear. Oprindelig er bilen importeret fra Californien til Tyskland, og kom så siden til Danmark. Indenfor de sidste 5 år er motoren blevet renoveret inklusive krumtap slibning, ny oliepumpe, stempelringe, lejer mm, så den trækker rigtig godt igen – og uden olieforbrug. Ny kobling, kardan, dæk, fjedre og bøsninger er alt sammen med til at gøre kørslen til en fornøjelse i den lille bil. Faktisk vil vi påstå at den er en af de bedste B’er vi har kørt, så velkørende er den. Karrosseri er helt uden rust og står flot i lak og knivskarpt i samlingerne. Lakken i sort er flot og matches af krom med høj finish, og den sorte kabine, der ligeledes fremstår i top stand. Så uden at være en over-restaureret bil er den bare en super flot og velholdt. Moto Lita rattet i tykt læder er det helt rigtig rat til en MG, og i bagagerummet findes naturligvis en pæn kaleche med stativ, foruden et tonneau.

Bør ses og prøves hvis du kigger efter MGB. Leveres med sorte historiske nummerplader i ny ejers navn.