Spring til indhold

MGB Roadster – 1968

Vi har ofte lovprist MGB som en klassiker, der ikke bare er køn, men også fungerer rigtigt godt i hverdagen. Med det selvbærende karrosseri slap MG, på en gang af med den raslen og rysten, der var en uløselig del af en køretur i de tidligere modeller med separat chassisramme og man fik samtidig et meget stivere og mere vridningsstabilt karrosseri. Man befinder sig godt i den kompakte kabine og med god benplads til selv de længste chauffører. Reservedelssituationen er blandt de allerbedste og en MGB er nem at holde kørende. Den pålidelige motor har godt bundtræk og dens karakteristik passer godt til bilen. Med elektrisk overdrive er den tilmed ganske komfortabel også på længere ture, hvor der holdes en pæn gennemsnitsfart.

Denne repræsentant for den eviggyldige engelske sportsvogn, er ikke bare så tæt på en ny MGB som man med rimelighed kan komme, den er på en række punkter bedre end da den forlod fabrikken i Abingdon i 1968. Til restaureringen i 2004 er anvendt en komplet ny karosse fra British Motor Heritage Ltd, hvor i er lagt en 2100cc ”big bore” fuldt balanceret MGB motor i Stage 2 ”fast road” trim, dvs ud over slagvolumenforøgelsen har den portet topstykke til blyfri drift, store ventiler, 9.3:1 kompression, justerbar knastkædedrev, reprofileret knast og monteret med 1 3/4” SU karburatorer. Gearkassen har elektrisk overdrive på 3. og 4. gear.

De komfortable sæder er med nakkestøtter, som er en betryggende sikkerhedsfeature. Cockpittet er yderligere udstyret med en windbreaker med hurtigspænder til nem af- og påmontering, samt et stort tonneaudækken. Det er næsten overflødigt at nævne, men i denne bil får man en problemfri, næsten ny og særdeles velkørende MGB, der er et par niveauer over stort set alle øvrige MGB’er på markedet.