Spring til indhold

Porsche 911 – 1977

Porsches “G”-model er den 911 i rækken, der blev produceret i længst tid. Med løbende ændringer og forbedringer i teknikken, men med stort set uændret udseende i alle årene fra 1974 til 1989. Da G-serien gik i produktion var 911 modellen allerede over 10 år gammel og de fleste bilfabrikker ville nok have startet med et stykke blankt papir og lavet en helt ny bil. Men netop med G-serien, slog Porsche 911 modelnavnet fast som verdens bedste og mest langlivede allround sportsvogn. Der fandtes hurtigere biler, mere eksotiske biler og mere avancerede biler, specielt fra Italien, men ingen kunne matche 911, når det kom til at kombinere den klassiske sportsvogns dyder med praktisk anvendelighed og driftsikkerhed. 

Med så mange versioner af samme bil over så mange år, er det ikke let at holde styr på dem alle. Da G-modellen med de nydesignede kofangere med de små harmonikaer kommer i 1974, fortsætter den berømte S betegnelse i prinicppet i nogle år, nemlig fra 1974 til 1977. Blot ikke på det europæiske marked, hvor S falder væk i 1976 og 1977 og modellen hedder kort og godt 911. Ikke desto mindre yder den europæiske 911 med 2.7 motor 165 HK, hvor den californiske 911 må nøjes med 150 HK.

Denne er netop en europæisk 911 vi selv har importeret fra Italien for 2 år siden. Den er holdt original og med samme specs som den forlod fabrikken. 2.7 motoren yder 165 HK og det rækker. Bilen er ualmindelig fin og uspoleret. Vi kan ikke dokumentere det, men kigger vi på bilens stand, så tyder meget på, at de 89.000 KM som tælleren står på, meget vel kan være bilens totale KM-stand fra ny. Karosseriet står fuldstændig skarpt og med fine pasninger i alle døre, klapper og paneler. Kabinen er i god stand. Begge sæder har dog en revne i kanten af en syning, men det skyldes mere ælde end slid. Bilen har for 4 år siden fået en oplakering i den oprindelige Grand Prix hvid.

Dengang kørte vi bilen de knapt 2.000 km hjem fra Brescia med en afstikker over Stelvio passet i Alperne og kan stå inde for driftsikkerhed og funktionalitet. 

Bilen er nu klar til sin næste ejer, der med denne Porsche får en original og velholdt 911. Prisen er inklusive registreringsafgift.