Spring til indhold

Porsche 911 2.2T – 1970

Meget er sagt og skrevet om 911, men anset om man er Porsche fan eller ej, må man lette på hatten for 911. Siden præsentationen på biludstillingen i Frankfurt i 1963, har denne bils liv og udvikling været uden sidestykke i bilhistorien. Mens stort set alle konkurrenter enten er lukket, lagt sammen med eller overtaget af andre mærker og koncerner, er Porsche forblevet sin egen. Modellen har været gennem oliekriser, stadig skrappere miljø- og sikkerhedskrav, yuppietider og nedgangstider. Den er blevet udsat for hård konkurrence fra automatiserede sportsvognsfabrikker, mens den selv helt op til 1997 forblev håndbygget, som det sig hør og bør, for den mest kapable, helstøbte og fuldendte sportsvogn på markedet.

Når man køber en 911 er man sikker på hvad man får. Her er ikke anvendt platforme, motorer og komponenter fra andre biler. Man får en Porsche. Et stykke gennemarbejdet ingeniørarbejde, forbedret og forfinet til perfektion. Den har været forsøgt aflivet flere gange, både af konkurrenter og Porsche selv, hvilket udløste et ramaskrig fra 911 fans. Konkurrenter må, her i 50 års jubilæumsåret snarere stille sig det modsatte spørgsmål: Slipper vi nogensinde af med den bil?

Ingen der har prøvet en klassisk 911 fra før den tog ½ tons på i vægt og blev forsynet med antiskrid, antispin og alskens hjælpemidler, er i tvivl om, hvad al den opstandelse skal til for. Den er en sand fryd at køre. Den lette vogn med den lette styring, der via en præcis tandstang formidler vejens underlag. Vinduet ned og den sprøde raspen fra den 6-cylindrede, luftkølede boxermotor i øret. Vist kan det lidt gummiagtige gearskifte ikke forceres, det kræver sit eget tempo og vist skal man have lidt respekt og ikke gå ind i svingene med hovedet under armen, men så heller ikke mere. En 911 skal køres og den skal køres frisk.

Originale 911’er fra perioden 1968 til 1973 er overordentligt eftertragtede. Vores 911T her er fundet på det varme og knastørre Sicilien, hvor den har boet hele sit liv. Den har kun haft 3 ejere siden 1970. Den har ikke kørt egentlig race, men dens ejer siden 1989, har deltaget med den i forskellige orienterings- og pålideligsløb på Siciliens landeveje. Udover den originale og rustfrie karosse, betyder det, at den er velpasset i mekanikken. Den italienske ejer startede sit ejerskab med at få motor og mekanik renoveret ved overtagelsen i 1991 og har siden kørt ca. 12.000 km i bilen. Vi solgte denne bil for 5 år siden til en dansk ejer, der har været overordentlig glad for bilen og kørt omkring 5.000 km.

Bilen har den korrekte 2.2 motor. Om den er 100% standard eller lidt ‘prikket’ er vi lidt i tvivl om. Et faktum er i hvert fald, at den går uhyre friskt til makronerne i forhold til den fabriksopgivne ydelse på 125 HK. Det er en rigtig drivers car med den patina som gør en velbevaret originalbil så attraktiv. Bemærk prisen er med dansk afgift.