Spring til indhold

Porsche 911 SC Targa – 1974

Porsches ‘G’-model var den tredie generation af den udødelige 911 og den havde 3 væsentlige ændringer fra forgængerne. Den fik den store motor fra 2.7 Carrera modellen. Dernæst var det den første Porsche, der fik kofangere, der kunne klare de forkætrede ‘impact’ regler fra USA, som fuldstændig ødelagde designet på mange andre biler. Integrationen af de nye kofangere, der kunne klare sammenstød med op til 8 km/t uden at deformere, lykkedes så godt, at de forblev en del af designet helt frem til 1989. Sidst men ikke mindst fik den det dengang nye Bosch K-Jetronic CIS indsprøjtning. Interiøret fik samtidig en kraftig opdatering i forhold til forgængeren ‘F’ serien. Specielt de fremragende sæder var en væsentligt forbedring.

Eksemplaret her er den klassiske 2.7 SC (Super Carrera) i Targa-udgaven, dvs med aftageligt tag, der elegant klikkes af, foldes og finder plads under frontklappen. Bilen er i fremragende stand og opgraderet på et meget væsentlig punkt: Motoren er den store 3.2 Carrera motor med 231 HK. Det er den indiskutabelt bedste luftkølede motor Porsche nogensinde har lavet -punktum. Højt værdsat af Porsche-entusiaster. En motor, som man efter behørig varmkøring, kan byde alt. Den holder til alt og leverer et bundsolidt træk, der ved høje omdrejninger går over det i velkendte racer-vræl.

Så her får man det bedste fra flere verdener: En klassisk Porsche, der kan køres åbent, når vejret er godt og med taget på når vejret ikke står på høj sol. Den kraftige, nærmest uopslidelige Carrera motor og superbillig forsikring og vægtafgift, som veteranbil. Porschen har i alt kørt 167.000 KM. Prisen er med dansk afgift og nrplader, klar til ejerskifte til køber.