Det er med glæde at vi kan præsentere endnu en af de klassiske F-serie 911’ere fra perioden 1969 til 1973. Naturligt nok er de mest eftertragtede med den største motor på 2.4 liter. ‘T’ står for Touring og er seriens basismodel. Med priser der nærmer sig en million kroner for seriens topmodel ‘S’ (Sport), er T udgaven den der giver langt mest for pengene. Bilerne er på nær motoreffekten stort set ens. En T er således et godt valg, hvis man ønsker sig en klassisk F-serie 911.
Bilen her blev importeret fra USA for et par år siden. Den smule rust der var, er blevet lavet professionelt med blandt andet nye paneler og lidt nye pladestykker i bunden. Ellers har projektet hovedsaligt bestået af mekanisk arbejde på undervogn, bremser osv. og afsluttet med en flot heloplakering i den korrekte Silbermetal. Bilen er derfor nu fuldstændig uden rust og den præsenterer sig flot.
2.4 motoren på denne T model har fået erstattet Bosch K-Jetronic indsprøjtningen, der var monteret på US versionen af 1973 T med 3-portede Weber 40 IDA 3C karburatorer. Den er trimmet og justeret hos Porschespecialisten Esben Kræn. Den har et jævnt og ganske imponerende træk over hele omdrejningsområdet uden ‘S’ modellens temperamentsfulde effektkurve, der kræver over 5.000 omdr/min før den virkelig trækker. Det er en motorkarakteristik, der gør bilen mere kørbar som klassiker. Den fine ‘T’ model giver, på nær godt 1 sekund langsommere til 100 km/t, faktisk alt det som ‘S’ modellen giver, blot til en tredjedel af dennes pris. I tilgift får man den lækre indsugningslyd, som kun en højtydende sportsmotor med store karburatorer giver.
Porsches samarbejde med Mahle omkring magnesiumstøbninger havde resulteret i udviklingen af en ny 6×15″ letmetalfælg, som man satte i produktion hos det tyske fælgfirma ATS. De nye fælge, der blev kendt som ‘cookie-cutter’ blev fra 1973 standard på E-modellen. De kunne fås som ekstraudstyr på T-modellen og var i produktion helt frem til 1983
Interiøret er bilens originale. Det har et par skønhedsfejl, blandt andet mangler klaplommerne på dørbeklædningen, men for en bil på den alder, er det absolut præsentabelt. . Prisen i DKK er inklusive dansk registreringsafgift. Prisen i Euro er uden dansk registreringsafgift.